De eerste vlinders worden wakker

donderdag 18 februari 2021

Afgelopen weekend stond heel Nederland nog op de schaatsen. Nog geen week later doet het voorjaar zijn intrede. Dit weekend kan het zelfs 15 graden worden. En dat betekent dat de eerste vlinders wakker worden!

Voor vlinders in de winter een lastige tijd. Maandenlang zitten ze verborgen tussen de planten of zelfs in de grond. Zo wachten eitjes, rupsen en poppen op de lente. Een paar vlindersoorten houden als vlinder een winterslaap. Deze vlinders worden bij de eerste voorjaarszon wakker.

Vlinders in winterslaap

Van de ruim van 50 soorten dagvlinders die we in Nederland hebben, zijn er 4 die als vlinder een winterslaap houden. De overige soorten trotseren de winter als eitje, rups of pop. De dagpauwoog, citroenvlinder, kleine vos en gehakkelde aurelia overwinteren als vlinder.

Wakker worden!

Tijdens de winter staat de ontwikkeling van vlinders als het ware op pauze. Ze gaan in rust en gebruiken bijna geen energie. Zodra de dagen langer worden en de temperatuur oploopt komt alles weer op gang. Rupsen beginnen weer te eten, poppen komen uit en vlinders ontwaken uit hun slaap.

Voedsel en soortgenoten

Vlinders die wakker worden gaan op zoek naar 2 dingen: voedsel en soortgenoten. Vlinders eten nectar en die vinden ze in bloeiende bloemen. Die zijn er nu nog niet veel. In de natuur zit er nu nectar in bloeiende wilgenkatjes, klein hoefblad en speenkruid. Ook is het belangrijk dat de vlinders zich gaan voortplanten, hun nageslachtzien we dan in de zomer.

Top 5 vroege bloeiers voor vlinders

Zet nu bloeiende planten in je tuin, om de eerste vlinders van het jaar aan voedsel te helpen! Onze top 5: Winterheide, Sneeuwbal (Viburnum), Wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta), Judaspenning, Pinksterbloem. Kies altijd voor biologische planten.

Meer tuintips

Vlinder in huis

Het kan voorkomen dat een vlinder in je huis heeft overwinterd. Op de zolder bijvoorbeeld, of ergens in een schuurtje. Het is belangrijk dat je deze vlinders buiten zet zodra ze wakker worden. Zolang de zon schijnt vliegen ze rond, als de temperatuur weer daalt zoeken ze een nieuwe plek om te schuilen. Vang ze voorzichtig in een glas en laat de vlinder buiten vrij.

Welke vlinders kan ik verwachten?

Vaak zijn citroenvlinders als eerste wakker. De mannetjes worden iets eerder actief dan de vrouwtjes. Ze zijn felgeel en vallen dus erg op. De citroenvlindermannen vechten samen uit wie er op welk plekje zijn territorium heeft. Een paar dagen later ontwaken de vrouwtjes en kunnen ze gaan zorgen voor nageslacht.

De dagpauwoog wordt vaak in februari ook al gezien. Deze vlinder overwintert het liefst binnen in koele donkere ruimtes, op zolders of in schuren. Zodra de temperatuur rond de 15 graden komt wordt hij actief.

De kleine vos en de gehakkelde aurelia houden ook een winterslaap. Ook deze vlinders worden de komende dagen wakker en kan je tegenkomen!

Geef je waarnemingen door