Meimotten: een maand vol nachtvlinders!

zondag 1 mei 2022

In mei staan de sociale media van De Vlinderstichting helemaal in het teken van de nachtvlinders. Om aandacht te vragen voor de noodzaak van nachtvlinders. Om meer kennis te delen over deze toch wat onbekende(re), maar zeker nuttige fladderaars. En om te laten zien hoe mooi die motten wel niet zijn.

Er zitten 2 motten in mijn oude jas. Al in 1957 zong Dorus over Charlotte en Bas, de twee motten die zijn oude jas kapot vraten. Veel mensen associëren motten dus ook met problemen. Niets is minder waar: van de 2400 verschillende soorten nachtvlinders in Nederland eten maar twee soorten daadwerkelijk van katoen, de zogenoemde klerenmotten. De rest laat je kledingkast met rust.

Onbekend maakt onbemind

Nachtvlinders zijn voor de meeste mensen dus onbekend terrein. En dat is best logisch, want de beestjes zijn, zoals de naam al doet vermoeden, voornamelijk ’s nachts actief. In de volksmond heeft men het dan al gauw over 'motten'. Wat veel mensen niet weten, is dat er van deze groep vlinders maar liefst 2400 verschillende soorten in Nederland voorkomen.

#MeiMotten

De hashtag #meimotten is een initiatief van Theo de la Ruelle, gestart in 2020. Zijn initiatief kreeg veel reacties en veel mensen postten ook op die dag de betreffende soort. De Vlinderstichting ondersteunt dit van harte en sluit erbij aan door op veel verschillende manieren aandacht te vragen voor nut en noodzaak van nachtvlinders.

De hele maand mei staan de sociale media van De Vlinderstichting in het teken van nachtvlinders! Elke dag een nieuwe soort, interessante feitjes en prachtige foto's. Iedereen kan meedoen door ook foto's te delen met #meimotten.

Iedere maandag wordt er een mythe over motten ontkracht en er zijn winacties, excursies en elke week een nachtvlinderquiz.

Alles over MeiMotten

Wil je meer weten over de bijzondere wereld van nachtvlinders? Kijk dan op www.vlinderstichting.nl/meimotten. Hier verzamelt De Vlinderstichting weetjes, tips om nachtvlinders te lokken en informatie over excursies.

Naar de meimotten

educatie Meimotten Nachtvlinders onderzoek