Veel kleine vossen in 2016

maandag 27 juni 2016

De kleine vos is een vlinder die erom bekend staat dat hij flink kan fluctueren: het ene jaar zijn er heel veel, het andere jaar maar heel weinig. Dat heeft te maken met een parasiet.

Het bleek al uit eerdere cijfers van De Vlinderstichting: in 2015 was de kleine vos op een dieptepunt aangekomen. En dat betekent meestal het jaar daarna weer een stijgende lijn. Hij heeft namelijk een cyclus met zijn parasieten, die de rupsen doden. Dat werkt ongeveer zo: (1) er zijn veel kleine vossen --> (2) een jaar of wat later komen er heel veel parasieten (die hebben veel te eten) --> (3) de populatie kleine vos stort in elkaar --> (4) de parasieten hebben niks meer te eten en storten ook in --> (5) bij gebrek aan parasieten komen er weer meer kleine vossen, en (6) de cyclus begint weer opnieuw.

Weinig parasieten: veel vlinders!

Een kleine vos legt in het voorjaar ongeveer 100 eitjes. Normaal gesproken wordt het grootste deel van de rupsen gedood door parasieten. Maar; zoals verwacht zijn er na het slechte jaar in 2015 nog nauwelijks vlinders over, en dus ook bijna geen parasieten meer. Daardoor overleefden veel meer rupsen dan normaal het voorjaar van 2016, en inmiddels beginnen de poppen uit te komen. Nu al ligt het aantal vlinders hoger dan het langjarig gemiddelde. En omdat het aantal parasieten nog steeds laag is, zouden er deze zomer zo maar eens veel kleine vossen kunnen gaan komen. Allemaal opletten dus!

KleineVos parasiet waarnemingen