Dagpauwogen op de vlinderstruik!

vrijdag 27 juli 2012

In iedere straat zie je ze wel staan in verschillende tuinen: de vlinderstruik, ook wel buddleia genoemd. En eindelijk zitten er weer vlinders op de buddleia, waarbij de dagpauwoog een van de talrijkste is. Vermoedelijk wordt volgende week de piek bereikt.

De dagpauwoog is een veel voorkomende vlinder die overal in Nederland gezien kan worden. Hij gebruikt brandnetel als waardplant voor de rups, en dat is in ons land natuurlijk geen zeldzaamheid. Toch gaat het al jaren slecht met de dagpauwoog. De aantallen uit het begin van de jaren negentig worden nergens meer gehaald. En juist de dagpauwoog komt veel in tuinen voor, en is dus voor veel mensen een van de tuinvlinders bij uitstek.

Tuinvlindertelling

Normaal worden de meeste dagpauwogen gezien in de tweede helft van juli. Maar dit jaar lijkt alles een beetje later. We lijken nu eind juli nog steeds in de opbouwfase te zitten. Vermoedelijk wordt volgende week de piek bereikt. Net op tijd voor de tuinvlindertelling op 4 en 5 augustus. Gaat de dagpauwoog de winnaar van 2012 worden?

Doe mee aan de tuinvlindertelling op 4 en 5 augustus! Kijk op www.vlindermee.nl voor meer informatie

Het Landelijk Meetnet Vlinders is een samenwerkingsproject van De Vlinderstichting en het CBS, in het kader van het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM), in opdracht van het Ministerie van EL&I. Dankzij dit meetnet kunnen we de ontwikkelingen in de vlinderstand nauwgezet volgen. Alle hulp en medewerking is welkom. Wilt u meedoen, dan kunt u zich aanmelden bij De Vlinderstichting.

Dagpauwoog MeetnetVlinders Tuinvlindertelling