Veel vlinders op klimop

dinsdag 8 oktober 2019

In het najaar bloeien er niet meer zoveel planten. Maar de vlinders die nu nog actief zijn hebben wel voedsel nodig! Op bloeiende klimop, waar veel nectar in zit, kunnen ze nu goed 'bijtanken'. Ook bijen en andere insecten zijn er dol op.

Vol met nectar

Dagpauwoog op klimop Dagpauwoog op klimop

Klimop komt overal in Nederland voor, zowel in stedelijk gebied als daarbuiten. Vanaf september tot ver in de winter, soms zelfs tot aan de kerst, bloeit de klimop in de fraaie bolvormige bloeiwijze. Als deze in de zon staat is het een gezoem en gefladder van jewelste. VNiet alleen vlinders maar ook bijen, zweefvliegen, hommels en andere insecten zijn nog steeds op zoek naar voedsel.

De dagpauwoog zie je nu nog regelmatig rondvliegen. Voordat hij in winterrust gaat, wil hij graag zoveel mogelijk nectar drinken. Dan heeft hij de grootste kans om de winter te overleven. Op klimop, maar ook op herfstaster vinden ze nu nog voldoende voedsel. Ook de gehakkelde aurelia en kleine vos worden regelmatig op klimop gemeld.

Trekvlinders

Atalanta en bij drinken van de nectar uit bloeiende klimop Atalanta en bij drinken van de nectar uit bloeiende klimop

Ook atalanta's en distelvlinders kan je in het najaar nog tegenkomen. De meeste atalanta's trekken nog weg naar Zuid-Europa en moeten dus honderden kilometers vliegen. Ook de distelvlinder is een trekvlinder; hij moet zelfs nog naar Afrika! Nectar is de brandstof waarmee ze kunnen vliegen, en dus heel belangrijk. Je ziet ze dan in het najaar regelmatig in de buurt van klimop.

Voortplanten

Het bont zandoogje heeft het ook nog druk. Hij blijft wel in Nederland, maar de vlinders die nu vliegen moeten zich nog voortplanten de komende weken. Hun rupsen zullen gaan overwinteren. Bont zandoogjes hebben niet heel veel nectar nodig, maar als klimop staat te bloeien zullen ze er graag even op drinken.

Wacht met snoeien

Is de klimop in uw tuin aan een snoeibeurt toe? Wacht dan even tot hij is uitgebloeid! De komende weken kunnen de vlinders er dan nog terecht voor nectar. Na de bloei groeien er bessen aan de klimop, die volop worden gegeten door vogels. Daarom is het beter om pas na de winter de klimop te snoeien. Een kleine moeite voor u, en u doet de vlinders en de vogels een groot plezier!

Vlinders in de winter

Er zijn verschillende vlinders die als ‘volwassen’ vlinder overwinteren in Nederland: de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder. De overige vlinders overwinteren als eitje, rups of pop.

Meer over vlinders in de winter