Ruimte voor vlinders en bijen in Pijnacker dankzij idylle

maandag 26 oktober 2015

Samen met De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenvereniging opende Wethouder Jaap van Staalduine op 23 oktober een nieuwe 'idylle': een bloemenweide voor bijen, vlinders en mensen.

De wethouder zaaide, samen met een groep vrijwilligers, een stuk braakliggend terrein van ongeveer 1 hectare in met een meerjarig bloemmengsel. Deze bloemen bieden veel voedsel voor bijen en vlinders. 'Nu is het nog bruin', legt Kars Veling van De Vlinderstichting uit, 'maar volgend jaar is het hier één grote bloemenzee'. Deze bloemenweide is één van de ruim vijftig idylles die De Vlinderstichting in Nederland aanlegt.

Bloemen voor vlinders, bijen en mensen

Vlinders en bijen hebben bloemen nodig. Om nectar en stuifmeel te kunnen vinden en daarmee te overleven. Helaas hebben vlinders en bijen het moeilijk omdat er nog zo weinig bloemrijke plekken zijn. Dankzij Idylle komt hier verandering in. De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging leggen samen met veel vrijwilligers idylles aan voor meer kleur in het landschap. Grote bloemrijke plekken in de stad, het buitengebied of langs sloten of wegen. Heerlijke plekken om te wandelen en te genieten.

Biodiversiteit Idylle