Buxusmot breidt sterk uit

zaterdag 12 september 2015

Er zijn in de zomer van 2015 weer veel buxusmotten gezien. Deze vlinder, die afkomstig is uit Azië, is in 2007 pas voor het eerst in ons land waargenomen. De eerste jaren was hij alleen in het westelijk rivierengebied aanwezig, maar inmiddels heeft hij zich flink uitgebreid.

Er komen erg veel vragen binnen bij De Vlinderstichting over deze vlinder. Hij is groot en opvallend, maar men komt hem niet tegen in de standaard vlinderboekjes. Dat komt omdat het een micronachtvlinder is, waarvan aparte boekwerken zijn, maar geen Nederlandstalige.

Oorsprong

De buxusmot (Cydalima perspectalis) komt uit Azië (Japan, Zuid-Korea, China). Vermoedelijk is deze nachtvlinder rond 2005 in Duitsland geïntroduceerd via import van Buxus uit Azië. Terwijl in het oorspronkelijke verspreidingsgebied Buxus microphylla de belangrijkste waardplant is, blijken ook allerlei andere buxussoorten ten prooi te vallen aan de vraatzucht van de rupsen. Duitse onderzoekers stelden vast dat bij die rupsen vooral de buxusvariëteit ‘Rotundifolia’ erg in de smaak valt. Lees meer hierover op de informatiesheet van de NVWA

Uitbreiding

In 2006 werd de buxusmot gezien in Baden-Württemberg (Duitsland). Ervaring uit Duitsland leert dat de soort zich met circa 5 tot 6 kilometer per jaar verspreidt. Vanaf 2007 is de soort ook, zeer lokaal, gevonden in Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittanië en Nederland. In dat jaar zijn op vijf locaties waarnemingen van de soort gedaan. In 2010 ging dat al om 13 verschillende plaatsen en in de jaren daarna kwamen er meldingen uit alle provincies. In 2015 werden er meer dan 500 meldingen gemaakt, en ook nu stromen de waarnemingen weer binnen.

Levenscyclus

De rupsen leven op diverse buxussoorten zoals Buxus microphylla, B. sempervirens en B. sinica. In Zuid-Duitsland ontwikkelen zich drie generaties per jaar. In Nederland worden minimaal twee generaties per jaar verwacht, met de eerste vlinders in april of mei. In oktober gaan de rupsen in winterrust in een tussen de bladeren gesponnen cocon. Vroeg in het voorjaar worden de rupsen weer actief en vreten verder aan de buxus tot ze verpoppen. Het popstadium duurt zo’n twee weken en de vlinders leven circa acht dagen. De meeste meldingen komen uit september.

Buxusmot gezien? Geef het door!

De Vlinderstichting wil graag in kaart brengen hoe de Buxusmot zich verspreidt. Heeft u er eentje gezien? Meld het dan via Telmee of Waarneming.nl. Dan komt de melding vanzelf bij ons terecht.

Buxusmot