Let op: grote vossen!

dinsdag 17 april 2012

Er zijn weer een aantal grote vossen gemeld de afgelopen dagen. Deze vlinder, die vrijwel is verdwenen uit Nederland, lijkt op de weg terug. Het vroege voorjaar is een goede tijd om hem te zien te krijgen.

De kleine vos is een vlinder die heel veel in Nederland voorkomt. Maar de grote vos is een stuk zeldzamer. Beide vlinders zijn uit hun winterrust otnwaakt. Ze zitten in de winter weggekropen in holle bomen, schuurtjes, bunkers of zolders. Op de eerste voorjaarsdagen komen ze tevoorschijn en gaan op zoek naar een partner. Je kan ze dan dus zomaar tegenkomen.

In 2012 zijn er tientallen meldingen van grote vossen doorgegeven via de invoersites Telmee en Waarneming.nl. Ook is er voortplanting vastgesteld in Flevoland.

De waarnemingen van vorig jaar komen uit het hele land. Wel lijkt hij een voorkeur te hebben voor Vochtige, open bossen, bosranden, boomgaarden en andere plekken met grote vrijstaande bomen. De waardplant, waarop de eitjes worden gelegd en waarop de rupsen leven, zijn vooral iep, maar ook zoete kers en sommige wilgensoorten.

Mensen die nog nooit een grote vos hebben gezien kunnen een wat fors uitgevallen kleine vos ook aanzien voor grote vos. Zeker als je niet weet dat de grote vos uiterst zeldzaam is geworden in ons land.

Het beste kenmerk zijn de vier stippen op de voorvleugel van de grote vos (met een beetje fantastie lijkt dat op een 'atoomteken', zie foto). De kleine vos heeft hier maar drie stippen.

Zeker als het warme voorjaarsweer doorzet kunnen de komende weken nog grote vossen worden gezien. Probeer een foto te maken, zodat bewijsmateriaal aanwezig is. En geef je waarneming aan De Vlinderstichting door via Telmee.nl of Waarneming.nl.

GroteVos KleineVos waarnemingen