Vlinders in 2019 tussenstand

maandag 27 mei 2019

Na de hete en droge zomer van 2018 is het een spannend jaar voor onze vlinders: hebben ze de droogte overleefd? Welke soorten doen het goed, en welke slecht? Nu het voorjaar bijna is afgelopen maakt De Vlinderstichting een - tussentijdse- balans op.

In het voorjaar van 2019 werden veel citroenvlinders gezien In het voorjaar van 2019 werden veel citroenvlinders gezien

Het is toch weer even wennen, dat het in mei ook nat en koel kan zijn. Voor onze vlinders hoeft dit niet slecht te zijn: het is nog best regelmatig zonnig vlinderweer. En omdat het af en toe toch nog wat regent en niet te warm is, droogt de grond niet al te erg uit. Wel tekent zich voor een paar soorten al een flinke achteruitgang af, vooral door het vorige hete en droge jaar.

Tussenstand 2019

De vlinders begonnen sterk: zo werden er al in februari, toen het erg mooi weer was, heel veel citroenvlinders gemeld. Ook zagen we veel zeldzaamheden zoals de grote vos en de oostelijke vos. Later in het jaar bleek dat 2019 een topjaar is voor het oranjetipje.

Winnaars en verliezers

De eerste tellingen maken het mogelijk al een snelle blik te werpen op de trend van soorten. Er zijn iets meer soorten met lagere aantallen dan gemiddeld. Pas als we met het CBS alle trends hebben berekend, weten we zeker hoe het zit.

Meer dan gemiddeld

Kleine parelmoervlinder
Kleine vos
Landkaartje

Hoe gaat het verder?

De kleine vos werd dit voorjaar maar weinig gezien De kleine vos werd dit voorjaar maar weinig gezien

Vanzelfsprekend laat de natuur zich niet voorspellen. En vlinders al helemaal niet. Toch doen we een poging. Zo verwachten onze onderzoekers dat de klimaatvolgers als staarblauwtje en kaasjeskruiddikkopje het in 2019 goed zullen doen. En vrezen we voor de heivlinder, die steeds verder achteruit gaat en waarschijnlijk een flinke klap heeft gehad van de hitte in 2018.

Die droge en hete periode heeft namelijk veel invloed gehad op de rupsen: omdat veel planten waren verdroogd hadden zij bijna niets te eten. Voor de kleine vos, het landkaartje en de dagpauwoog bijvoorbeeld, zien we nu al dat de aantallen laag liggen. Waarschijnlijk zullen we dat ook in de zomer van 2019 nog merken.

Heeft u een vlinder (of rups) gezien?

Geef uw waarneming door