Waar komt de Vlinderstichting-idylle? Meld je aan!

dinsdag 11 oktober 2016

De Vlinderstichting heeft, samen met de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV) en financieel gesteund door de Postcodeloterij, de afgelopen jaren zestig idylles gerealiseerd, bloemrijke plekken voor vlinders, bijen en mensen. Met het geld dat onze donateurs bijeen hebben gebracht gaan we de Vlinderstichting-idylle aanleggen. Waar? Zegt u het maar en geef uw favoriete locatie door.

Zestig idylles is een prachtig resultaat, maar daarmee redden we de vlinders en bijen niet. De idylles moeten als voorbeeld dienen en overal in het land moeten vergelijkbare plekken worden gemaakt. Daarom is het motto van Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting: “In iedere gemeente moet een idylle komen en het liefst veel meer. Laten we zorgen dat ons openbaar groen weer kleur op de wangen krijgt.”

Wat is een idylle?

Het gaat bij een idylle om bloemrijk grasland, het liefst een flink groot stuk en dus niet om een tuin. Er wordt gewerkt met inheemse planten die thuishoren in de regio waar de idylle wordt gemaakt. Het gaat ook niet om eenjarige pionierplanten die na een of twee jaar weer zijn verdwenen, maar om een meerjarige plantengroei die ook over vijf jaar nog nectar en stuifmeel levert voor de vlinders en bijen van voorjaar tot najaar. Mensen zijn belangrijk bij idylles. Mensen moeten actief betrokken zijn bij de plannen, uitvoering, beheer en monitoring. Het moeten plekken zijn in een woonwijk, maar ook van die wijk. Behalve bewoners kunnen ook afdelingen van IVN of KNNV, imkerverenigingen, tuinenclubs en anderen actief betrokken worden.

Wie heeft de beste locatie voor de Vlinderstichting-idylle?

Als slot van het geweldige project idylle willen we graag nóg een idylle realiseren met het geld dat door de donateurs van De Vlinderstichting is bijeengebracht. We willen een plek waar ruimte is en waar mensen actief zijn betrokken. Uiteraard moet de plek goed toegankelijk zijn. Wie heeft een goed idee? Meld je plek aan en wie weet dat je wordt gekozen! Inschrijven kan tot 15 december 2016.

Idylle