BIMAG

Boeren meten zelf vlinders

Op initiatief van LTO Noord, BoerenNatuur en de Vlinderstichting is gezamenlijk nagedacht over het ontwikkelen van een monitoringsprogramma om vlinders en insecten in het agrarisch gebied te monitoren, dit meetnet in ontwikkeling heet het Boeren Insectenmeetnet Agrarische Gebieden (BIMAG). Gestart wordt in het agrarisch gebied met het meten van dag en nachtvlinders.

Unieke samenwerking

In 2017 is uit meerjarig onderzoek duidelijk geworden dat de soorten insecten en met name de biomassa van insecten in de afgelopen decennia sterk is afgenomen. Vrijwel alle in Nederland beschikbare trends van insecten zijn grotendeels gebaseerd op waarnemingen uit natuurgebieden. Dit was voor LTO Noord, BoerenNatuur en De Vlinderstichting reden om te kijken hoe hier verandering in kan worden gebracht en met elkaar BIMAG te ontwikkelen.

Project Boeren Insecten Meetnet Agrarische Gebieden (BIMAG)

Uitgangspunt van het BIMAG project is er in het agrarisch gebied samen met boeren dag- en nachtvlinders worden geteld. Met dit project worden boeren in staat gesteld om mee te werken aan meerjarig onderzoek naar insectenstanden in landbouwgebieden. Daarnaast wordt door het zelf uitvoeren van metingen het perspectief van de boer meegenomen in biodiversteitsherstel.

Waarom doen agrarische ondernemers mee?

Veel agrarische ondernemers ondernemen al actie voor biodiversiteit op het erf. Het is tot dusver niet duidelijk welke positieve effecten deze maatregelen hebben op insectenpopulaties. Door middel van monitoring krijgen agrarische ondernemers beter inzicht wat goed werkt voor de biodiversiteit op uw erf en percelen. De Vlinderstichting en het CBS zijn aangesloten bij het project om de monitoringsdata te analyseren om zo (algemene) adviezen te geven over effectieve aanpassingen op het boerenerf en percelen. Op deze manier werken agrarische ondernemers zelf actief mee aan de versterking van biodiversiteit op het bedrijf.

Welke insectensoorten gaan boeren meten?

Agrarische deelnemers gaan zelf of met hulp van een vrijwilliger meten. Er worden twee insectensoortgroepen gemeten:

1. Dagvlinders worden via een telroute gemeten. Een telroute is maximaal een kilometer lang, een telling duurt ongeveer een kwartier. In de periode van augustus tot en met september wordt een aantal keren de telroute gelopen.
  2. Nachtvlinders worden via een LedEmmer gemeten. Er wordt een aantal keer een LedEmmer geplaatst en de gevangen nachtvlinders uit de emmer worden geteld en gefotografeerd.

Heeft u een vraag of bent bent u geïnteresseerd in insectenmonitoring en wilt u meer informatie over het project Boeren Insecten Meetnet Agrarische Gebieden (BIMAG)? Neem dan contact op met projectleider Jurriën van Deijk