Nalaten

Nadenken over uw testament...

...is als de levensloop van een koninginnenpage.

Ontpopping koninginnenpage. Foto Jordy houkes. Ontpopping koninginnenpage. Foto Jordy houkes.
Op een dag komt u op het idee dat u nodig uw nalatenschap moet regelen. Het eitje is gelegd. Bij tijd en wijle denkt u daar verder over na en iedere keer worden uw plannen concreter. Als bij een rups die groeit en iedere keer vervelt. Tot u naar de notaris gaat en een testament op laat stellen. Uw testament is net als een vlinderpop: u ziet er heel lang niets aan veranderen. Maar dan gaat de pop open en komt er een wonderschone koninginnenpage uit. Zo wordt ook ooit de envelop met uw testament geopend. En komt er misschien wel een wonderschone erfenis of legaat voor De Vlinderstichting uit.

De vlinders in uw testament!

Natuurlijk, alle vlinders in uw testament is misschien wat veel. Maar De Vlinderstichting kan met iedere kleine en grote bijdrage veel doen voor de bescherming van vlinders en libellen. U kunt ons nu die bijdrage schenken, maar u kunt die schenking ook opnemen in uw testament.

De Vlinderstichting als legataris

Neemt u een schenking aan De Vlinderstichting op in uw testament? Dan steunt u ons enorm in onze strijd voor een gezonde natuur. Er komen steeds weer nieuwe generaties mensen. Mensen voor wie natuur en de schoonheid van vlinders niet vanzelfsprekend zijn. Mensen die wij, hopelijk dankzij u, kunnen aanspreken. Om de toekomst veilig te stellen voor volgende generaties vlinders en libellen.

Een wereld vol vlinders en libellen in uw testament

Wij ontvangen geen subsidie en zijn voor een groot deel afhankelijk van steun van u en andere particulieren. Uw bijdragen zijn voor het werk van De Vlinderstichting erg belangrijk. Op korte maar ook op lange termijn. Ons werk vraagt een grote vasthoudendheid en een lange adem. Via uw testament levert u daaraan dan ook een belangrijke bijdrage.

Van icarusblauwtje tot testament

Icarusblauwtje. Foto: Marjan Schut Icarusblauwtje. Foto: Marjan Schut

Marie Christine uit Oostkapelle liet ons weten dat zij De Vlinderstichting in haar testament heeft opgenomen.

"Alweer jaren geleden zag ik tijdens het uitlaten van de honden een klein blauw vlindertje. Dat vlindertje heeft mij meteen gegrepen. Ik wist dat ik het in mijn jonge jaren vaker gezien had, een soort aha-beleving dus. Het heeft mij toen nog veel moeite gekost om te achterhalen hoe dat vlindertje dan heette. Sindsdien ben ik zogezegd verslingerd aan vlinders en gaat het een stuk beter met het op naam brengen. Daardoor realiseer ik mij ook beter dat ik soorten als landkaartje en argusvlinder vroeger veel vaker zag dan tegenwoordig. Voor mij meer dan voldoende redenen om De Vlinderstichting tot erfgenaam te benoemen."

De Vlinderstichting in uw testament

In Nederland wordt een testament altijd worden opgesteld door een notaris. Dat maakt het heel eenvoudig. U bepaalt ook zelf welk deel van de erfenis u aan ons schenkt. Voordat u naar de notaris gaat, kunt u alvast nadenken over de volgende dingen:

• Het is fijn als u nadenkt wie u als erfgenaam wilt benoemen. Wanneer u geen directe erfgenamen (bijvoorbeeld kinderen) heeft, of directe erfgenamen slechts een deel van de erfenis wil doen toekomen, dan kunt u De Vlinderstichting in uw testament benoemen tot (mede)erfgenaam voor uw nalatenschap.
  • U kunt De Vlinderstichting ook benoemen tot legataris, waarmee u ons een bepaald bedrag uit uw erfenis gunt. Vaak kan dit ook via een (goedkopere) officiële aanvulling op uw testament, een zogenaamde legaat-akte. U kunt dit ook eenvoudig regelen via de Doe-het-zelf-notaris.

Voor een juiste afwikkeling bij de notaris is het belangrijk de officiële tenaamstelling op te laten nemen. De notaris neemt dan een van de volgende zinnen op in het testament: "Ik benoem tot mijn (mede)erfgenaam De Vlinderstichting, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 41048624, kantoor houdende Mennonietenweg 10, 6702 AD  Wageningen". Of: "Ik legateer een bedrag van € … aan De Vlinderstichting" etc. Ingewikkelder hoeft het niet te zijn.

U kunt dit rechtstreeks met de notaris regelen, in stilte, zonder ons daar in te kennen. U begrijpt: wij vinden het wel heel leuk als u het ons laat weten.

Liesbeth Ten Hallers-Van Hees deed dat en scheef ons:

"Ieder jong kind gun ik, als voormalig IVN-schoolgids, de verwondering bij het ontdekken van een vlinder. Het vormt een ingang voor natuureducatie. Die vlinders moeten er dan wel zijn...
Tot op mijn oude dag gaat mijn hart sneller kloppen bij het zien van bijzondere soorten, zoals mijn hartedief, de zeldzame sleedoornpage. Bescherming van vlinders blijkt in de loop van mijn leven steeds urgenter te worden. Het geeft mij nu voldoening, dat die bescherming te zijner tijd vast en zeker nog met een legaat ondersteund wordt."

Goed om te weten

De Vlinderstichting is door de Belastingdienst erkend als 'Algemeen Nut Beogende Instelling' (ANBI). Dat betekent o.a. dat wij over uw schenking geen erf- of schenkbelasting hoeven te betalen. Uw hele (testamentaire) schenking komt ten goede aan vlinders en libellen.

Een bijzondere bestemming

Is er binnen het werkveld van De Vlinderstichting een bepaald onderwerp dat u in het bijzonder aan het hart gaat? Bijvoorbeeld nachtvlinders, educatie of wetenschappelijk onderzoek. Laat ons dit weten. Wij kijken graag samen met u naar de mogelijkheden en de juiste formuleringen. Op deze website vindt u uitgebreide informatie over al onze werkvelden.

Wat anderen zeggen over nalaten aan De Vlinderstichting

André en Elly Jas meldden ons: "Wij willen u graag laten weten dat De Vlinderstichting is opgenomen in ons testament. We hopen dat u hiermee straks nog meer kunt doen voor de vlinders!"

Meer weten of een goed gesprek

Wij hebben voor u een uitgebreidere brochure over dit onderwerp. Deze kunt u eenvoudig hier aanvragen.

U kunt ook direct contact opnemen met Liesbeth van Agt of tel. 0317-467353. Zij stuurt u graag een informatiepakket of beantwoordt uw vragen, per e-mail, telefonisch of in een vrijblijvend persoonlijk gesprek bij ons op kantoor of bij u thuis. Of vul het informatieformulier hieronder in.

U bent ook hartelijk welkom voor een gesprek met onze directeur Titia Wolterbeek. Zij licht graag het belang van uw schenking verder toe. Voor een afspraak neemt u contact op met Liesbeth van Agt.

Notarissen

Voor advies over uw testament kunt u terecht bij uw notaris. U kunt ook bellen met de officiële Notaristelefoon: 0900 3469393. Dat kan iedere werkdag van 9.00 tot 14.00 gratis m.u.v. telefoonkosten a € 0,80 p.m. Voor het opstellen van een testament kunt u ook bij verschillende notarissen een prijsopgave vragen.

Regel uw nalatenschap eenvoudig online

De Vlinderstichting werkt samen met DoeHetZelfNotaris. Daar regel je online, overzichtelijk en voor een laag bedrag, een testament, legaat, en/of een meerjarige schenking. DoeHetZelfNotaris werkt samen met notarissen in heel Nederland. Door deze samenwerking kunt u tegen een laag tarief De Vlinderstichting opnemen in een legaat of testament. Er is altijd een notaris bij u in de buurt. Kijk voor het maken van een akte op de website van DoeHetZelfNotaris.

Hartelijk dank...

...dat u na wilt denken over een schenking via uw testament aan De Vlinderstichting. Wij wensen u daarvoor veel wijsheid toe. Mocht u op enig moment daarover met ons van gedachten willen wisselen dan bent u altijd van harte welkom. Samen met u werken wij graag verder aan een bloeiende natuur: vol nieuwe generaties vlinders en libellen.

De vlinders in mijn testament

Vul het formulier hieronder in als u meer informatie wil of als u ons wil laten weten dat u De Vlinderstichting hebt opgenomen in uw testament.

Klik hierboven uw wens aan.

Denk ook eens aan