Waar is de snor?

Op zoek naar een snor?!

Vanuit natuurorganisaties hebben we het vaak over natuurgebieden, tuinen, stedelijk gebied, landbouw én bermen. Maar hoe zit het met de watergangen?

330.000 kilometer sloten, 6200 kilometer beken en stromende wateren, 6500 kilometer vaarten en kanalen. Alleen al in Nederland. Wat kunnen die betekenen voor natuur? Voor wat meer aandacht én bewustwording hebben we nu de actie 'Waar is de snor?' tot en met 9 juni 2024.

WAT IS EEN SNOR?
De zone waar de oever overgaat van droog naar nat. In een bepaald deel van het jaar is het stuk droog, op een ander moment staat het juist onder water. Dát overgangsstuk, die zone, heet ook wel ‘de snor’. (Nee, dit hebben we niet zelf bedacht! In sommige delen van Nederland wordt het de baard genoemd…)

Planten als gele lis, moerasspirea, lisdodde, grote waterweegbree, gewone dotterbloem en nog veel meer soorten voelen zich hier thuis. Ze staan soms met hun wortels in het water en steken dan met hun stengel en bladeren boven het water uit. Soms staan ze op het droge.

WAAROM IS EEN SNOR ZO BELANGRIJK?
Veel plant- en diersoorten maken gebruik van deze zone. Denk aan libellen, vissen, kikkers, salamanders, maar ook waterslakjes, watertorretjes, larven van insecten. Ze zoeken hier naar voedsel, beschutting of naar een voortplantingsplek.

Omdat watergangen soms grote hoeveelheden water moet kunnen afvoeren, is begroeiing in deze zone niet altijd mogelijk. Soms wordt deze zone echter jaarlijks (of meerder malen per jaar) onnodig helemaal gemaaid. Dan krijgt de snor geen kans zich te ontwikkelen en ontbreekt deze. Dat is zonde.

Meer weten over het belang van watergangen en waterkwaliteit?
Luister naar de podcast Toekomst voor Natuur, aflevering 61.
Ga naar de podcast

HELP MEE!
Het is ons opgevallen dat op heel veel plekken de snor ontbreekt, of erg eentonig is.
We zijn benieuwd hoe dat bij jou in de buurt is.
Vandaar onze oproep: Waar is de snor?

Doe je met ons mee vanaf 27 mei?

Heb jij een snor gevonden?

Vanaf maandag 27 mei tot en met zondag 9 juni 2024 kun je via onderstaand formulier een foto van de snor (of een foto van het ontbreken van een snor aan de oever) in jouw omgeving insturen.

Van alle inzendingen worden er 3 winnaars 'geloot'.
Deze kunnen kiezen uit onderstaande prijzen:

• Een geweldig natuurboek om nóg meer over insecten te leren.
  • Een Waar-is-de-snor-pakket voor jong en oud(er): met spullen om samen buiten op pad te gaan én om je binnen mee te vermaken. Spel-, lees- en verwonderplezier!
  • Of: een excursie in een natuurgebied in Nederland met een expert (datum en locatie in overleg)

LET OP: insturen is niet meer mogelijk!
Wil je meer weten over Kleurkeur? Ecologisch bermbeheer of juist de cursus voor het beheer van watergangen?

Kleurkeur/De Vlinderstichting verwerkt je gegevens om je deelname te bevestigen en als je één van de drie winnaars bent om contact op te nemen. De Vlinderstichting stelt tussen 10 en 17 juni 2024 de winnaars persoonlijk op de hoogte van de uitslag. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Waarvoor dienen de foto's?

We zijn erg benieuwd hoe het ervoor staat met de snorren in heel Nederland. Door middel van onze cursus Kleurkeur Blauw informeren we opdrachtgevers én medewerkers op de machine over ecologisch beheer van de watergangen. Het is voor ons fijn om beeldmateriaal als voorbeeld te hebben van zowel een goede snor als een minder goede snor. Op het moment dat we in de provincie Friesland een cursus verzorgen, is het prettig als we ook beeldmateriaal uit de provincie hebben en geen oeverfoto's uit Limburg. Op deze manier maken we het visueel en draagt het bij aan kennisontwikkeling. Zo hopen we in de toekomst steeds meer snorren te zien in ons waterrijke land!

Podcastaflevering over de snor

Meer weten over het grote belang van watergangen en waterkwaliteit? Luister naar aflevering 61 van de podcast Toekomst voor Natuur. Host Anthonie Stip gaat in gesprek met Bram Geers en Cas Heikens.

Ga naar de podcast