Bijna honderd nominaties voor BovensteBeste Bermbeheerder 2020

woensdag 8 juli 2020

Bermbeheer leeft! Dat blijkt uit de bijna honderd nominaties die zijn binnengekomen bij De Vlinderstichting naar aanleiding van de oproep om de BovensteBesteBermbeheerder 2020 te nomineren.

Oranje zandoogje. Oranje zandoogje.

Bijna honderd mensen hebben een organisatie of instantie genomineerd. Het overgrote deel zijn gemeenten (of zeer gewaardeerde ambtenaren) maar op de lijst staan ook particulieren, stichtingen en werkgroepen.

Overigens werd twee keer een gemeente genoemd die volgens de inzender juist helemaal niet goed bezig is met bermbeheer. Juist die gemeenten kunnen baat hebben bij Kleurkeur, het een keurmerk om opdrachtgevers (gemeenten, provincies en waterschappen) en opdrachtnemers (aannemers, groenbedrijven) aan te zetten tot insectenvriendelijk beheer.

De lijst van genomineerden

Zware taak voor jury

De BovensteBeste Bermbeheerder is een initiatief van De Vlinderstichting, in samenwerking met Stichting Groenkeur. De winnaar krijgt een mooie houtsculptuur gemaakt door houtdraaier Otto Koedijk. Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting zal de prijs uitreiken bij de prijswinnaar op locatie. Maar eerst is het aan de jury, bestaande uit Patrick Jansen (Wageningen Universiteit), Lodewijk Hoekstra (tv-tuinman), Dick Oosthoek (Stichting Groenkeur) en Anthonie Stip en Albert Vliegenthart (De Vlinderstichting) om te bepalen wie met de eretitel mag gaan pronken. Geen eenvoudige taak!

Beter bermbeheer met kleurkeur

Ecologisch bermbeheer moeilijk? Niet met het Kleurkeur van De Vlinderstichting. Met duidelijke richtlijnen over wanneer en hoe bermen gemaaid moeten worden om flora en fauna zo veel mogelijk een kans te geven. Wilt u ook met uw bedrijf ook rekening houden met biodiversiteit? Of wilt u bij het geven van opdrachten rekening houden met biodiversiteit? Dan is Kleurkeur er voor u!

2020 berm BovensteBesteBermbeheerder