Groene vlinder in je tuin?

donderdag 7 juli 2016

Een groene vlinder in je tuin? Dat kunnen een paar verschillende soorten zijn. We hebben er een paar op een rijtje gezet.

Er zijn een aantal nachtvlinders uit de familie van de spanners die prachtig groen gekleurd zijn. Vlinders uit de familie van de spanners houden in het algemeen alle vier de vleugels uitgespreid, waarbij de vleugels plat tegen de ondergrond liggen. Ze vertegenwoordigen daarmee een heel ander type nachtvlinders dan de meeste andere families. Vaak worden ze dan ook verward met dagvlinders.

Op het eerste gezicht lijken de zomervlinders erg op elkaar. Maar er zijn verschillende kenmerken waar je op kan letten.

Zomervlinder (Geometra papilionaria)

De zomervlinder valt op door de grootte en de groene kleur en komt verspreid over het hele land voor.
De achterrand van de vleugels is gegolfd. De groene kleur blijft bij deze soort langer behouden dan bij de meeste verwante soorten maar is instabiel en verbleekt of vergeelt snel door UV-straling en chemische stoffen.

Appeltak (Campaea margaritaria)

De appeltak komt overal in Nederland voor. Hij heeft twee duidelijk kenmerken die hem onderscheidt van de andere 'groene vlinders': Over de voorvleugel lopen tamelijk rechte witte dwarslijnen die aan één kant zijn afgezet met een geelgroene lijn. Door de enigszins haakvormige vleugelpunt is deze soort goed te onderscheiden van andere groene spanners.

Kleine zomervlinder (Hemithea aestivaria)

De kleine zomervlinder heeft een geblokte franje en één uitsteeksel aan de achtervleugel. Ook hij hij veel kleiner dan de zomervlinder en de appeltak: zo'n 14 tot 17 mm. De vlinders vliegen vanaf de schemering.
Hij lijkt heel erg op de veel zeldzamere geblokte zomervlinder (Thalera fimbrialis).

Bekijk hier de verschillen tussen deze twee vlinders

Geblokte zomervlinder (Thalera fimbrialis)

De geblokte zomervlinder is in ons land vrij zeldzaam: hij komt alleen voor op de zandgronden van Gelderland, Overijssel, Drenthe, Noord-Brabant en Zuid-Limburg. In het westen van Nederland kom je deze soort dus niet snel tegen.
Kenmerkend voor de geblokte zomervlinder zijn de twee uitsteeksels aan de achtervleugel en de geblokte franje.

Gevlekte zomervlinder (Comibaena bajularia)

De gevlekte zomervlinder komt overal in Nederland voor. Door de wit met bruine vlekken op de groene vleugels lijkt de gevlekte zomervlinder op een boomblaadje. Kenmerkend is ook de combinatie van de roomwit met roodbruin geblokte achterrand met het ontbreken van uitstekende puntjes (zoals het geval is bij de andere zomervlinders met een geblokte franje).

En ook nog...

Er zijn nog veel meer soorten groene vlinders in ons land, maar die zijn allemaal een stuk zeldzamer dan bovenstaande. Zo bestaat er nog een smaragdgroene zomervlinder, een melkwitte zomervlinder en een spaansgroene zomervlinder. We maakten een overzichtje van alle zomervlinders in Nederland.

Heb je een zomervlinder gezien? Geef die dan aan ons door via Telmee of Waarneming.nl