Dagvlinders herkennen is niet moeilijk

donderdag 26 januari 2023

Veel mensen houden van vlinders, vinden ze mooi en gaan graag op pad om ze te zien te krijgen. Voor een goede bescherming is belangrijk dat we weten welke soorten waar voorkomen. Daarom vragen we de mensen om, als ze vlinders zien, deze door te geven. Maar vaak is dan het antwoord: “Ja, maar ik kan ze niet uit elkaar houden”. Daarom zijn er herkenningskaarten gemaakt.

Het scheefbloemwitje heeft zich sterk uitgebreid en is nu volwaardg opgenomen op de herkenningskaart. Het scheefbloemwitje heeft zich sterk uitgebreid en is nu volwaardg opgenomen op de herkenningskaart.

Als we alleen naar dagvlinders kijken is de herkenning daarvan in Nederland niet zo’n heel groot probleem, want op de meeste plekken zul je maar 20 tot 30 vlindersoorten tegenkomen. Een aantal daarvan zijn gemakkelijk en veel mensen herkennen bijvoorbeeld wel de dagpauwoog en de citroenvlinder. Maar er zijn ook families waarvan er een aantal soorten voorkomen die wel wat op elkaar lijken en dan komt de onzekerheid.

Blauwtjes

De blauwtjes zijn zo’n groep. Zeker als mensen een boekje met Europese dagvlinders in handen krijgen en dan 25 tot 20 pagina’s zien met allemaal blauwtjes, dan zakt soms de moed in de schoenen. Maar in ons land komen veel minder soorten blauwtjes voor en het is belangrijk om te kijken waar die voorkomen. Een blauwtje in april in je tuin is zeker een boomblauwtje. Sommige soorten kom je alleen op de heide tegen en zo heb je al heel wat hulp. En het is bij de herkenning vooral belangrijk dat je weet waarop te letten. Vlinders hebben vele honderden kenmerken, vorm, kleur, grootte, stippenpatroon en nog veel meer. Je kunt niet alles in je opnemen en dat hoeft ook niet want vaak is een soort met een of twee kenmerken prima op naam te brengen.

Herkenningskaarten

Ook de blauwtjes zijn best uit elkaar te houden als je weet waarop je moet letten. Ook de blauwtjes zijn best uit elkaar te houden als je weet waarop je moet letten.

Daarom zijn herkenningskaarten gemaakt die juist aangeven waarop je moet letten als je op pad gaat om vlinders te zoeken, op naam te brengen en tellen. Deze herkenningskaarten waren er al van de blauwtjes, de zandoogjes en de witjes, maar nu zijn er drie nieuwe: de parelmoervlinders, de vuurvlinders & kleine pages en de dikkopjes.

Witjes

De herkenningskaart van de witjes is aangepast, want toen deze een paar jaar geleden werd gemaakt kwam het scheefbloemwitje nog maar heel weinig voor. Inmiddels is deze sterk toegenomen en komt nu in alle provincies voor, dus hier is op de nieuwe kaart meer aandacht voor. Het is nu nog winter, maar als u de herkenningskaarten nu al vast download en de komende weken u er wat in verdiept zult u zien dat het herkennen van dagvlinders best meevalt. We hopen dat terug te zien door nog meer vlinderwaarnemingen die worden doorgegeven via Waarneming.nl en Telmee.

Downloaden

Via deze link komt u op de pagina van de Vlinderstichting website waar u de herkenningskaarten van witjes, blauwtjes, zandoogjes, parelmoervlinders, vuurvlinders & kleine pages en dikkopjes kunt downloaden. Deze kaarten zijn mede mogelijk geworden door een bijdrage van Bij12.

Overzicht vlinders

Heb je de herkenningskaarten bekeken en wil je graag nog verdiepende informatie over een of meerdere soorten? Er staat heel veel op onze website. Bekijk deze pagina's eens.

2023 dagvlinders herkennen Herkenningskaart KarsVeling Natuurbericht