Iepenpage leren zoeken - cursus

donderdag 6 juni 2019

De iepenpage is een zeldzame vlinder en heeft zich sinds 2014 uitgebreid. Door onderzoek van De Vlinderstichting is meer bekend geworden over de leefwijze. Met gericht zoeken op de juiste plekken op de juiste manier en ‘leren kijken’ zijn ze nu op diverse plekken – ondanks de verborgen levenswijze van deze soort.

Na 2014 heeft de iepenpage zich uitgebreid in Noord-Brabant en werd vooral in Eindhoven gevonden. Inmiddels vliegt de vlinder ook op andere plekken en we verwachten De Vlinderstichting dat deze vlinder zich nog verder uitbreidt. Graag wil De Vlinderstichting de iepenpage beter in kaart krijgen. Daarom is er op woensdag 12 juni een speciale iepenpage-cursus in Eindhoven.

Met de expert op pad

De bedoeling is dat zoveel mensen in hun eigen omgeving meezoeken naar deze leuke vlindersoort. Albert Vliegenthart, de iepenpage expert van De Vlinderstichting geeft de cursus en neemt cursisten mee het veld in om de iepenpage te 'leren' zien. De Vlinderstichting ondersteunt het proces natuurlijk door bijvoorbeeld bekende standplaatsen van iepen te geven, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.

Meld je aan

Iepenpage 'leren' zien

De iepenpage zoals je hem meestal ziet; hoog bovenin een iep De iepenpage zoals je hem meestal ziet; hoog bovenin een iep

De iepenpage heeft een zeer verborgen leefwijze en wordt daardoor makkelijk over het hoofd gezien. De iepenpage brengt een groot deel van zijn leven door bovenin de boomkroon van een iep. Hoog in de boomkruin zijn ze lastig waar te nemen. Ze voeden zich voornamelijk met honingdauw, maar ´s ochtends en in de vroege avond komen ze wel eens naar beneden en worden dan gezien op bloemen.

De iepenpage heeft geen groot leefgebied nodig en kan al voorkomen op plaatsen waar enkele iepen bij elkaar staan. Er zijn populaties bekend die slechts één boom ter beschikking hebben. De vlinder leeft vooral bij bloeiende en vruchtdragende bomen of op relatief jonge iepen. Geschikte bomen worden doorgaans gevonden in (vochtige) bossen, bosranden, parken en grotere tuinen.

Verrekijker

De Vlinderstichting zoekt mensen die in hun eigen buurt de komende tijd de iepen bezoeken. Dit is ongeveer drie keer een halve dag. Met een verrekijker wordt het observeren een stuk makkelijker, maar de kneepjes worden toegelicht tijdens de cursus.

cursus herkennen Iepenpage onderzoek