Iepenpage cursus

Sorry, het opgaveformulier is gesloten.

De iepenpage is een zeldzame vlinder en heeft zich sinds 2014 uitgebreid. Door onderzoek van De Vlinderstichting is meer bekend geworden over de leefwijze. Met gericht zoeken op de juiste plekken op de juiste manier en ‘leren kijken’ zijn ze nu op diverse plekken in Noord-Brabant gevonden – ondanks de verborgen levenswijze van deze soort. Na 2014 heeft de iepenpage zich uitgebreid in Noord-Brabant en werd vooral in Eindhoven gevonden. Inmiddels vliegt de soort ook op andere plekken en we verwachten dat deze vlinder zich nog verder uitbreidt.

Graag zouden we er nog meer vinden en daarom organiseren we op woensdag 12 juni (ca. 10-12:30) een speciale iepenpage cursus in Eindhoven.

Hier leer je de soort echt kennen. Albert Vliegenthart, de iepenpage expert van De Vlinderstichting geeft de cursus en neemt je mee het veld in om de soort te leren zien. We vragen de deelnemers om dan in hun eigen omgeving mee te zoeken naar deze leuke vlindersoort. De Vlinderstichting ondersteunt het proces natuurlijk door bijvoorbeeld bekende standplaatsen van iepen met je te delen, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.
Wat vragen wij: u gaat in de maanden juni en juli, in uw eigen buurt (vooral in Noord-Brabant, voor zoekgebieden zie figuur op deze pagina) drie keer met goed weer de iepen bezoeken. Dit is ongeveer drie keer een halve dag, maar u kunt er natuurlijk ook meer tijd in stoppen. Met een verrekijker wordt het observeren een stuk makkelijker, maar de kneepjes worden toegelicht tijdens de cursus.
U kunt zich helaas niet meer opgeven.

Kaartje: potentiele zoekkernen voor de iepenpage in Zuid-Nederland. Rode cirkels zijn de zoekkernen. Groene stippen zijn recente vindplaatsen. Blauwe driehoeken zijn historische vindplaatsen in Nederland.