Nachtvlinders in de herfst

vrijdag 27 september 2019

Als in de herfst op zoek gaat naar nachtvlinders, dan kun je flink wat vlinders uit de familie van de 'uilen' te zien krijgen. Sommige soorten zijn vooral in de herfst actief. Maar ook de echte 'wintersoorten' kan je al treffen! Je krijgt ze het best te zien door ze te lokken met licht of stroop.

Voor de dagvlinders is het seizoen zo’n beetje over. Bij nachtvlinders is dat anders. In september zijn er heel wat soorten die voor het eerst te zien zijn dit jaar. In de herfst kan je vooral 'uilen' tegenkomen. En daarmee doelen we niet op vogels, maar op vlinders. De familie van de uilen is met meer dan 350 soorten de grootste familie binnen de Nederlandse macronachtvlinders. Wereldwijd zijn bijna 11.800 soorten beschreven en deze familie is in elk continent goed vertegenwoordigd.

Verborgen leven

Bruine herfstuil (foto: G.J.F. Helder) Bruine herfstuil (foto: G.J.F. Helder)

De meeste nachtvlinders leiden een verborgen leven. Er zijn echter een paar manieren om ze toch te zien te krijgen: door ze te lokken met licht of met stroop. Een mengsel van zoetigheid en alcohol trekt nachtvlinders van verre aan. Sommige vlinders worden meer aangetrokken door zoetigheid dan door licht en andersom. Een combinatie van methoden geeft dan ook de beste resultaten.

Lees meer over het lokken van nachtvlinders

Herfstuilen

Verschillende nachtvlinders uit de familie van de uilen zijn typisch voor de herfst. Afhankelijk van de omstandigheden vliegen ze nog tot ver in november. De bruine herfstuil is een van de meest wijdverbreide: je kunt hem overal in Nederland wel vinden. De vlinders komen zowel af op licht als op stroop. Maar ze bezoeken ppl overrijpe bramen en bloemen van onder andere klimop en struikhei. De rups, die van maart tot juni actief is, foerageert eerst in de bloemen van de waardplant, diverse bomen, later zit hij onbeschut op de plant en eet van de bladeren. Sommige rupsen laten zich met de uitgebloeide katjes op de grond vallen en eten daarna van kruidachtige planten. De eitjes worden in deze tijd vlak naast de knoppen van de waardplant afgezet, en overwinteren daar.

Per provincie verschillend

Andere herfstuilen die je nu kunt zien zijn de variabele herfstuil en de grijze herfstuil. Deze zijn minder verspreid in Nederland te vinden. De variabele herfstuil is vooral op kleigronden aanwezig. Deze vind je bijvoorbeeld in het rivierengebied, maar ook in Groningen en Limburg. De grijze herfstuil is meer een soort van de hogere zandgronden.

Gouduilen

Een andere groep uilen die in de herfst actief is, zijn de gouduilen. De essengouduil is een van de eerste en die is nu al zo’n beetje uitgevlogen. Wilgengouduil, iepengoeduil en populierengouduil zijn er ook in oktober nog volop. Een van de opvallendste is de felgekeurde wilgengouduil. Deze uil is prachtig heldergeel met een bruine tekening. De wilgengouduil is overal te vinden waar de waardplanten aanwezig zijn. Wilgen en populieren zijn waardplant en komen overal voor.

Op dit moment komen er ook uilen die in de herfst actief zijn, dan als vlinder overwinteren en vervolgens in het hele vroege voorjaar weer opnieuw actief worden. Dat zijn bijvoorbeeld de wachtervlinder en de bosbesuil.

Stroop smeren

Maak je eigen nachtvlinder-stroop!

Er zijn vele tientallen strooprecepten in omloop. Bijna iedere nachtvlinderaar heeft zijn eigen favoriete recept. De belangrijkste ingrediƫnten zijn altijd suiker of fruit en alcohol. De alcohol verspreidt de geur van de zoetigheid beter. Nachtvlinders gaan er lekker voor zitten, zodat je ze goed kan bekijken. Welk recept het beste is? Hierover verschillen de meningen. Experimenteren is de beste manier om erachter te komen.

Download het strooprecept