Nieuwe idylles ingezaaid voor vlinders, bijen en mensen

zaterdag 13 oktober 2018

Oktober is een goede maand om te zaaien. Op verschillende plekken in Nederland heeft De Vlinderstichting daarom weer idylles ingezaaid; met bloemenzaad speciaal voor bijen en vlinders. In 's Gravenmoer (Noord-Brabant), Zoetermeer, Zoeterwoude en Roelofarendsveen (Zuid-Holland) gingen schoolkinderen, wethouders en vrijwilligers vol enthousiasme aan de slag.

Vlinders en bijen hebben bloemen nodig. Om nectar en stuifmeel te kunnen vinden en daarmee te overleven. Helaas hebben vlinders en bijen het moeilijk omdat er nog zo weinig bloemrijke plekken zijn. Dankzij Idylle komt hier verandering in. Een idylle is inheems bloemrijk grasland voor vlinders, bijen en mensen. Inmiddels zijn er al op ruim 60 plaatsen idylles aangelegd. Grote bloemrijke plekken in de stad, het buitengebied of langs sloten of wegen. Heerlijke plekken om te wandelen en te genieten.

Nederland steeds bloemrijker

Emmers vol bloemenzaden voor vlinders en bijen werden uitgestrooid. Het bloemenzaad is inheems en speciaal samengesteld per locatie.

De idylle in Zoetermeer is een prachtige samenwerking tussen De Vlinderstichting IVN en de gemeente Zoetermeer. Kinderen uit groep 5 en 6 van de Montessorischool Passe Partout hielpen met inzaaien. En ook wethouder Jacobien Groenveld was van de partij:

"Zo fijn dat we met elkaar hier kunnen zaaien, zodat er straks in het voorjaar bloemen zullen bloeien!"

Steun De Vlinderstichting

Helpt u ook mee Nederland weer bloemrijker te maken? Voor slechts €10,- kunnen wij al 1 vierkante meter inzaaien! Uw steun draagt bij aan een Nederland vol vlinders. Word vandaag nog donateur en help mee! Voor snelle beslissers ligt er een prachtige vlinderkalender klaar als welkomstcadeau.

Ja, ik help mee

Zelf aan de slag

Zelf een idylle aanleggen?

Bekijk de tips van De Vlinderstichting

Idylles in Zuid-Holland of Noord-Brabant aanmelden

In Noord-Brabant en Zuid-Holland worden nog steeds idylles aangelegd. Hebt u een geschikte locatie? Meld deze dan bij ons aan. Of bekijk de tips om zelf een idylle aan te leggen

Voor idylles zijn de volgende (flexibele) voorwaarden van toepassing:

• De eigenaar van de grond wil actief meewerken en is op de hoogte van de aanvraag.
  • De locatie voor een idylle is ongeveer 0,5 tot 2 ha (in stedelijk gebied vaak wat kleiner).
  • De locatie is vrij toegankelijk, zodat mensen er van kunnen genieten.
  • We willen duurzaam inzaaien, dus de locatie moet minimaal 5 jaar beschikbaar zijn.
  • Er zijn mensen/organisaties uit de omgeving betrokken bij het ontwerp, voorlichting, onderhoud en/of monitoring
Idylle aanmelden

Weet je een goede locatie in Zuid-Holland of Noord-Brabant die voldoet aan de voorwaarden? Meld hem dan hier aan om mogelijk als idylle in aanmerking te komen.

Bijen bloemen Idylle vrijwilligers