Vlinderbeheerder van het jaar 2018: Boswachter Jos Berends van het Limburgs Landschap

zaterdag 3 maart 2018

Boswachter Jos Berends van het Limburgs Landschap is zaterdag verkozen tot Vlinderbeheerder van het jaar. De Vlinderstichting maakte dat bekend tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Wageningen.

Hart voor vlinders

Jos Berends, vlinderbeheer van 2018 Jos Berends, vlinderbeheer van 2018

Berends is districtsbeheerder namens het Limburg Landschap in Midden-Limburg. In die rol is hij ook actief in het Weerterbos. Hij heeft daar sinds 2002 samen met vrijwilligers heel veel bereikt voor de vlinders, met name voor de kleine ijsvogelvlinder, het bont dikkopje en het spiegeldikkopje.

Berends ontving de prijs uit handen van Mark de Wit, voorzitter van de Raad van Toezicht van De Vlinderstichting:

"Een enthousiaste boswachter met een ongelooflijke gebiedskennis van zijn gebied en met hart voor de vlinders. Iemand die met vrijwilligers en andere mensen kan en wil samen werken en een geweldige waardering heeft voor het door vrijwilligers uitgevoerd onderzoek en beheerwerk."

Bont dikkopje

Jos Berend heeft veel bereikt voor het zeldzame spiegeldikkopje in het Weerterbos Jos Berend heeft veel bereikt voor het zeldzame spiegeldikkopje in het Weerterbos

Samen met vrijwilligers heeft Jos sinds 2002 veel bereikt voor de vliegende schoonheden in het bos in Nederweert, vooral voor de kleine ijsvogelvlinder, het bont dikkopje en het spiegeldikkopje. Bij het herstel van de vennen heeft Jos er voor gezorgd dat op bepaalde plekken belangrijke vlinderhoeken voor spiegeldikkopjes werden gespaard. En op plekken waar dit niet mogelijk was heeft hij als compensatie, na overleg met ons, met succes nieuw leefgebied voor deze soort open laten maken.

En ook na een beheerongelukje lukte het Jos om de uitvoerder ertoe te bewegen om de bospaden te sparen. Het resultaat was geweldig, want het jaar erna waren de bont dikkopjes en spiegeldikkopjes overal weer aanwezig.

Als een vlinder door het bos

Genoeg redenen om Jos de eervolle titel van vlinderbeheerder van het jaar te geven! Genoeg redenen om Jos de eervolle titel van vlinderbeheerder van het jaar te geven!

Jos gaat 'als een vlinder door het bos'. Het is zonder meer duidelijk dat mede dank zei de geweldige inzet van Jos, zijn verworven kennis, het ongelooflijk enthousiasme en de waardering voor de vrijwilligers mede bepalend zijn geweest voor de enorme verbetering en toename van het Vlinderbestand en andere insecten in het Weerterbos. Genoeg reden om Jos deze eervolle titel te geven.

Meer lezen over vlinderbescherming

beheer LandelijkeDag Limburg