Voornes Duin

Het is bijna ongelofelijk dat zo dicht bij de dampende schoorsteenpijpen van de Rotterdamse haven zo’n prachtig natuurgebied ligt. Op het Zuid-Hollandse schiereiland Voorne Putten ligt Voornes Duin van Natuurmonumenten, een gebied met natte duinvalleien, bloemenweiden en een waterbos.

De wandeling begint op landgoed Strypenmonde, waar een oude zeewering uit de 13e eeuw te zien is: de Noorddijk. Vanuit hier gaat de route naar de Vogelwei en richting het duingebied. Het gebied is heel geliefd gebied bij vogels: bijna tweederde van de Nederlandse broedvogels nestelt in Voornes duin. Een paradepaardje van de beheerder Natuurmonumenten is de kolonie lepelaars, die hier haar vaste stek gekozen heeft. Tijdens de wandeling kom je langs het Brede Water, een duinmeer dat gelegen is tussen twee duinenrijen. Dé plek om eens even stil te houden en libellen te kijken die geruisloos over het water scheren. De weilanden onderweg staan vol met bloemen en kruiden waar talloze vlinders te vinden zijn. Goede nectarbronnen hier zijn distels en koninginnekruid, die weelderig groeien.

Het domein van zuidelijke soorten

Het duingebied van Voorne is bij uitstek geschikt om naar soorten te zoeken die houden van wat warmte. Zo planten de in (Nederland zeldzame) zuidelijke glazenmaker en zuidelijke heidelibel zich hier voort. Maar ook meer algemene warmteminnende soorten als zwervende pantserjuffer en zwervende heidelibel kunnen hier worden gevonden. Dit zijn allemaal soorten die houden van ondiepe, snel opwarmende wateren en die zijn voldoende aanwezig in het Voornes Duin.

Zuidelijke glazenmaker (Foto: Henk Bosma) Zuidelijke glazenmaker (Foto: Henk Bosma)