Vlindervlucht landt in de Hoeksche Waard

woensdag 5 juli 2023

De Vlinderstichting bestaat veertig jaar en dat vieren we met een vlindervlucht door Nederland. Iedere maand staat een andere provincie centraal en in juli is dat Zuid-Holland. Woensdagmiddag 5 juli zijn we te gast in het Klein Profijt. Daar is een vlinderlezing en er zijn andere activiteiten, ook voor kinderen. En natuurlijk gaan we naar buiten, op zoek naar vlinders en libellen.

Op meer dan twintig dagen vanaf 2020 is het geraniumblauwtje in de Hoeksche Waard gezien. Op meer dan twintig dagen vanaf 2020 is het geraniumblauwtje in de Hoeksche Waard gezien.

De zomervlinders zijn tevoorschijn gekomen en we zien gelukkig meer vlinders dan in het afgelopen voorjaar. Bruin zandoogjes en ook de altijd algemene koolwitjes zijn er nu volop. Als we kijken welke vlinders de afgelopen drie jaar het meeste zijn gevonden in de Hoeksche Waard, dan voeren drie ‘schoenlappers’ de lijst aan. De atalanta op 1, de dagpauwoog op 2 en de derde plek is voor de kleine vos. Dat is een ander verhaal dan de landelijke situatie, want die kleine vos is in het oosten en zuidoosten van ons land buitengewoon schaars geworden. De top drie zijn allemaal vlinders die je ook veel in tuinen te zien krijgt.

Graslandvlinders

Toch zijn er een aantal graslandvlinders die veelvuldig zijn gezien in de Hoeksche Waard zoals het hooibeestje, bruin zandoogje, icarusblauwtje en bruin blauwtje. De argusvlinder is nog wel doorgegeven, maar ook hier in de Hoeksche Waard zien we er veel minder dan vijftien tot twintig jaar geleden. Maar we zien hier ook vlinders die de laatste tien jaar aan een opmars bezig zijn. Zo is op meer dan honderd dagen in de afgelopen drie jaar het scheefbloemwitje gezien en zijn er ook meerdere meldingen van het geraniumblauwtje, de keizersmantel en de grote vos.

Libellen

De zeldzame rivierrombout kan in de Hoeksche Waard worden gezien (Bron: Co Sielhorst). De zeldzame rivierrombout kan in de Hoeksche Waard worden gezien (Bron: Co Sielhorst).

Ook voor libellen kun je in de Hoeksche Waard prima terecht. De drie meest gemelde zijn soorten die ook landelijk heel algemeen zijn: lantaarntje, gewone oeverlibel en paardenbijter. Maar op de vierde plek, met meer dan 350 waarnemingen in de afgelopen drie jaar, staat de vroege glazenmaker en dat is een minder algemene soort.

Rivierrombout

Meest bijzondere libel – die de afgelopen drie jaar zeventig maal is gemeld, verspreid over 29 verschillende dagen – is de rivierrombout. Het is altijd een tref om die te zien te krijgen. De larven leven in de grote rivieren. Als ze uitsluipen, vaak op strandjes tussen de kribben, vliegen ze weg van die plek en de trefkans is dus best klein. Dat is een van de redenen dat we deze bijzondere rombout monitoren door op zoek te gaan naar larvenhuidjes.

5 juli

Over de vlinders en libellen in de Hoeksche Waard is er een boeiende lezing tijdens onze vlindervlucht. Op woensdagmiddag 5 juli, vanaf 13.30 uur bent u van harte welkom in het Klein Profijt, het natuur-educatiecentrum van de inmiddels al vijftigjarige en nog steeds zeer actieve vereniging Hoekschewaards Landschap. Daarna gaan we natuurlijk naar buiten om te kijken of we daar de genoemde vlinders en libellen echt te zien kunnen krijgen. Er zijn kinderactiviteiten en de Nederlandse Vereniging voor Papierknipkunst, die ook haar 40-jarig bestaan viert, is van de partij met een workshop.

Komt u ook? Geef u dan op via deze aanmeldpagina.

Jubileumactiviteiten

Vanwege ons 40 jarig bestaan, bezoeken we elke maand een andere provincie. Wil je kijken wanneer we bij jou in de buurt zijn, of wil je zien wat we nog meer doen vanwege onze verjaardag?

2023 HoekscheWaard InVlindervluchtDoorNederland KarsVeling Natuurbericht