Juli | Zuid-Holland

Vlinders door wind en weer
Op 5 juli landde onze Vlindervlucht in Zuid-Holland, in de Hoeksche Waard, waar de natuurvereniging Hoekschewaards Landschap ook een jubileum te vieren had, want zij bestaan maar liefst 50 jaar. Al heel lang hebben we als Vlinderstichting contact met de vlinderwerkgroep daar en ze lopen al meer dan 30 jaar routes in het meetnet. We werden hartelijk ontvangen in hun natuurcentrum Klein Profijt. Na een presentatie over de vlinders en Ton Schilperoord, een de vrijwilligers van de werkgroep, kort in het zonnetje zetten, gingen we naar buiten om zelf ook vlinders te zien.

Het was die dag zeer onstuimig weer, met die ochtend zelfs code rood! Maar tijdens de wandeling was het droog en zonnig, hoewel het wel erg hard waaide. Gelukkig vlogen er een aantal dappere vlinders en we zagen, langs de oevers van de Oude Maas toch acht soorten dagvlinders en veel gamma-uilen.

Binnen in het Klein Profijt was de Nederlandse Vereniging voor Papierknipkunst die met belangstellenden mooie vlinders knipte. De aanwezige kinderen gingen buiten op Vlinderjacht (met dagvlinders en veel stippelmotten) en kregen vervolgens nog een prachtig verhaal te horen over de rups van de grote beer, die door zijn mederupsen werd weg gezet als bruine kledder, maar die, toen hij uit de pop kroop, veel mooier bleek te zijn dan zij.

Terugblik jubileumactiviteit Zuid-Holland:

Argusvlinder Argusvlinder

Datum: Woensdag 5 juli
Tijdstip: 13:30 uur
Locatie: Bezoekerscentrum Klein Profijt, Zalmpad 11, Oud-Beijerland

Deze middag organiseren we samen met de Vereniging Hoekschewaards Landschap, zij bestaan dit jaar 50 jaar (!). Wat is er allemaal te doen? Luister naar een presentatie van De Vlinderstichting onder andere over vlinder- en libellensoorten in de provincie. Wat kun je doen in jouw eigen tuin? Of ga mee op pad met een excursieleider voor een mini excursie in het gebied! Anke Doornekamp van de Nederlandse Vereniging Papierknipkunst is aanwezig met een doorlopende workshop vlinders en insecten uit papier knippen.

Een middag voor jong en oud(er)! Je bent van harte welkom.

13:30 Inloop & welkomstwoord
Koffie & Thee

14:00 Door vlinderogen (presentatie Kars Veling)
Wil je meer weten over vlinders? Kom dan naar de presentatie van Kars Veling (De Vlinderstichting). Hij legt je uit waarom vlinders nuttig zijn, wat ze nodig hebben en hoe wij vanuit De Vlinderstichting ze helpen. Ook ontvang je tips om zelf in jouw tuin toe te passen!

14:45 Vlinder- en libellen mini excursies
Ga mee met de excursieleiders voor een wandeling door het gebied rondom Klein Profijt. Welke soorten komen we tegen? Ken je ze allemaal? Aansluitend krijgt iedereen een herkenningskaart om in je eigen tuin de vlinders te herkennen.

KIDS programma
13:30-15:30 Workshop Papierknippen
Doe mee met vlinders en insecten uit papier knippen! Een gratis workshop met Anke Doornekamp van de Nederlandse Vereniging van Papierknipkunst. Wil je liever kleuren? Dan ligt er een mooie kleurplaat voor je klaar. Deze activiteit is voor jong en oud(er). Papa, mama, opa, oma, andere bezoekers: iedereen is welkom! De allerkleinsten hebben hier wellicht wat hulp van een ouder/verzorger nodig.

15:00 Op vlinderjacht!
Ga mee op vlinderjacht. Welke vlinders gaan we deze middag samen vinden? En kunnen we ze ook herkennen? Weet jij hoe een vlinder begint, is dat als rups of een eitje of...? Iedereen krijgt een vlinderherkenningskaartje mee naar huis. Als er genoeg tijd is gaan we ook nog luisteren naar een ontzettend leuk boek over RUPSEN.

Activiteiten

De jubileumactiviteiten worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Jaap Zeelenfonds en het Meester Prikkebeen Fonds, twee fondsen op naam van het Prins Bernhard Cultuurfonds.