BovensteBesteBermbeheerder

Heeft uw gemeente, waterschap of provincie bloemrijke bermen? Nomineer deze voor de titel BovensteBesteBermbeheerder 2020.

Veel gemeenten, provincies en waterschappen hebben bloemrijke bermen. Ook sommige particuliere bermbeheerders zijn bloemrijk bezig. De Vlinderstichting wil graag weten waar dat is, wat het effect ervan is en hoe hierover gecommuniceerd wordt met de inwoners. Zijn ze goed bezig en vindt u dat dat best eens gezegd mag worden? Nomineer deze organisatie, instantie of persoon voor de eretitel

BovensteBesteBermbeheerder 2020

Bloemrijke bermen zijn niet alleen mooi om te zien, maar vooral goed voor de biodiversiteit. De Vlinderstichting bevordert daarom bloemrijke bermen, bijvoorbeeld door middel van het Kleurkeur, een keurmerk om opdrachtgevers (gemeenten, provincies en waterschappen) en opdrachtnemers (aannemers, groenbedrijven) aan te zetten tot insectenvriendelijk beheer. Ook in de strijd tegen de eikenprocessierups kunnen bloemrijke bermen een rol spelen, doordat ze natuurlijke vijanden aantrekken.

De BovensteBesteBermbeheerder is een initiatief van De Vlinderstichting, in samenwerking met Stichting Groenkeur. De winnaar krijgt een mooie houtsculptuur gemaakt door houtdraaier Otto Koedijk. De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury. U kunt uw nominatie indienen tot 5 juli 2020.