oostelijke vos Nymphalis xanthomelas

Een invasiegast uit het oosten.
aurelia's (NYMPHALIDAE)
Onderfamilie
Nymphalinae / Nymphalis xanthomelas
Groep
Dagvlinder
Hoe moeilijk te herkennen
(moeilijk tot zeer moeilijk te determineren)

Een invasiegast, die tot voor kort alleen voorkwam in Rusland en heel lokaal in Oost- en Midden-Europa. Rond 2010 begon de uitbreiding naar het westen. Finland werd in 2011 gekoloniseerd, daarna volgde Zweden en begin 2014 werd de eerste vlinder gezien in Noorwegen. Vanaf 10 juli 2014 als invasiegast in vooral Noord-Nederland. De vlinders zijn vrij snel in overwintering gegaan. In een bunker in de Noord-Hollandse duinen zijn twee overwinterende vlinders gevonden. Vanaf 7 maart 2015 zijn de vlinders weer actief geworden.

Kenmerk: Voorvleugellengte: 27-32 mm. De bovenkant van de voorvleugel is oranjebruin; langs de achterrand van de voorvleugel liggen geen blauwe maanvlekken. Langs de voorrand van de voorvleugel liggen enkele grote zwarte vlekken in het middenveld bevinden zich vier zwarte vlekken van verschillende grootte, vaak iets vierkant van vorm. De voorpoten zijn lichtbruin.

De kleine vos heeft langs de achterrand van de vleugels blauwe maanvlekken; bovendien liggen in het middenveld van de voorvleugel slechts drie zwarte vlekken. De basis kleur van de grote vos is iets meer donker roodbruin, de vier vlekken in het middenveld zijn meestal rond en liggen ruwweg in de vorm van het atoomteken, de twee stipjes aan de basis van de voorkant van de voorvleugel raken elkaar vaak (meestal los bij oostelijke vos) en de poten zijn donkerbruin of zwart. Voor meer details zie dit overzicht.

kleine vos
Aglais urticae

grote vos
Nymphalis polychloros

De eieren worden gelegd op de bladeren van wilg of iep.

Habitat: In Oost-Europa vooral in lichte bossen, vaak in de buurt van water. Als invasiegast in Nederland kan hij eigenlijk overal terechtkomen.

Mobiliteit

De oostelijke vos kan enorme afstanden afleggen tijdens een invasie, minimaal honderden kilometers.

Europa

Oost-Europa, met enkele lokale plekken in Centraal-Europa. Sinds enkele jaren in Finland en later in de rest van Scandinavië.

Van West-Europa oostwaarts tot Siberië. Komt ook in Noord-Amerika voor, al is er wel discussie of dit niet een andere soort of ondersoort is.

Onderstaande diagrammen tonen de veranderingen van de talrijkheid in de loop van de tijd. De gegevens zijn afkomstig uit het Landelijk Meetnet Vlinders (CBS / De Vlinderstichting).
2000 - 2015

Komt niet voor in Nederland.

Komt tot 10 juli 2014 niet voor in ons land. Daarna een invasiegast.

Yellow-legged Tortoiseshell
Östlicher Grosser Fuchs

De oostelijke vos is een soort die (tot voor kort) alleen voorkwam in het oosten van Europa en dan verder in Siberië.

(Esper, [1781])