40-weken-LiveAtlas-challenge

Challenge gesloten - 8 december 2023

De challenge is inmiddels gesloten. Het is niet gelukt om alle figuren in te kleuren; maar er hebben een aantal fanatieke tellers meegedaan! Iedereen hartelijk dank voor deelname. De winnaars ontvangen persoonlijk bericht.

Doe mee met de 40-weken challenge!

1. Download de app Avimap
  2. Maak een Sovon-account aan
  3. Kies een kilometerhok
  4. Doe een telling van minimaal een half uur

De challenge duurt 40 weken:                                           van 4 maart tot en met 8 december 2023

Ga naar de challenge

Vlinders en libellen op de kaart
Door minstens een halfuur en maximaal anderhalf uur lang in één van de kilometerhokken van een vlinder-, libel-, of rupsfiguur te tellen, kleur je dat hok van de vorm in. Hoe meer hokken er zijn geteld, hoe verder de vorm gevuld raakt. Je kunt een kilometerhok in je eentje tellen, maar ook met meerdere tellers op pad gaan. Zo zetten we de vlinders en libellen - letterlijk! - op de kaart.

Waarom deze challenge?

Door een complete telling te doen en deze als geheel op te slaan, verzamel je onbewust veel meer informatie dan wanneer je dezelfde wandeling maakt en dezelfde waarnemingen elk apart als een losse waarneming opslaat. We weten dan bijvoorbeeld waar je wel hebt gelopen maar niks hebt gezien, en ook dat alle soorten die niet in de telling zitten ook daadwerkelijk niet door jou gezien zijn.

Deze challenge is een samenwerking met SOVON, die dit jaar hun 50-jarig jubileum vieren. Vind je het ook leuk om vogels te tellen?

Ga dan naar de lustrumchallenge voor vogels

Wat kun je winnen?

1. De veertig mensen die de meeste unieke kilometerhokken hebben geteld, ontvangen het nieuwe wandelboek ‘Op zoek naar vlinders en libellen’.
  2. Heb je minimaal 15 herhaaltellingen gedaan in hetzelfde kilometerhok, dan ontvang je vier vrolijke vlinderstickers (13x13 cm).
  3. Wie de allermeeste hokken heeft geteld, wint een bootexcursie naar de Weerribben in de vliegtijd van de sierlijke witsnuitlibel in 2024.

Handleiding van LiveAtlas