Vlinders in de herfst

dinsdag 9 oktober 2018

In oktober denk je misschien niet direct aan vlinders. Maar als de weersomstandigheden gunstig zijn kan je tot wel vijftien verschillende soorten vlinders tegenkomen! Waarom zijn ze er nog, en waar zijn ze in de winter?

Welke vlinders zie je nog in de herfst?

Als het zonnig weer is (boven de 15 graden) dan zijn er nog steeds vlinders actief. Bijvoorbeeld kleine vuurvlinders, icarusblauwtjes, bont zandoogjes en koolwitjes. Zij overwinteren als eitje, rups of pop, maar hun 'ouders' vliegen rond totdat het winter wordt. De vlinders gaan dan dood, maar het nageslacht gaat veilig de winter in en is volgend voorjaar weer te zien.

Winterslaap

Ook de atalanta, de gehakkelde aurelia, de  dagpauwoog en de citroenvlinder kan je nog steeds zien. Zij overwinteren als vlinder en zullen, als de temperatuur verder daalt, een plek opzoeken om te gaan slapen.

Eitjes in de winter

Sommige vlinders overwinteren als eitje. Het vlindervrouwtje legt deze eitjes in het najaar. Deze eitjes komen niet meer uit, maar blijven de hele winter tussen het gras zitten. Pas als het voorjaar wordt kruipen de rupsen naar buiten en gaat de cyclus verder.

Rupsen in de winter

Als rups overwinteren onder andere het oranje zandoogje en het koevinkje. De rupsen zitten doodstil en kunnen goed tegen kou en vorst. Zodra het voorjaar begint worden ze weer actief en eten vrolijk verder, totdat ze gaan verpoppen.

Poppen in de winter

Koolwitjes overwinteren als pop. Poppen kunnen zich niet bewegen en zijn daarom goed verstopt. Ze hangen ergens tussen de planten, of liggen gewoon op de grond. Je kunt ze het beste laten liggen en je tuin in het najaar met rust laten.

Hoe overwinteren vlinders?

Er zijn vier soorten, die in Nederland als vlinder overwinteren: de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder. Ze verschuilen zich, als het kouder wordt, in een schuurtje, een bunker of een houtstapel. Daar wachten ze af tot het weer voorjaar wordt. Soms komt zo'n overwinteraar per ongeluk in je huis terecht: zet hem dan rustig buiten. Hij zal dan zelf een goede plek zoeken om te gaan onverwinteren.

Wat moet je doen als er een vlinder in je huis zit?

Trekvlinders

Net als vogels, zijn er ook vlinders die naar zuidelijker streken trekken. De atalanta, de kolibrievlinder en de distelvlinder kunnen niet goed tegen strenge vorst. In Zuid-Europa zijn hun overlevingskansen groter, en dus trekken ze in het najaar daar heen.

Meer over trekvlinders

Top 5 najaarsbloeiers

Atlanta's op klimop

Help de vlinders in het najaar en breng kleur in de tuin, op het balkon of op het terras door er potten met vaste planten op te zetten, die in de nazomer bloeien. De top 5 van De Vlinderstichting:

1. Hebe (struikveronica)
  2. Lavendel
  3. Asters
  4. Hemelsleutel (Sedum)
  5. IJzerhard (Verbena)

Maar ook: Kattenkruid, (wilde) Tijm, Marjolein en Phlox zijn uitstekend. En er zijn veel meer mogelijkheden! Vraag uw tuincentrum of lokale kweker om advies.

Atalanta BontZandoogje Dagpauwoog GehakkeldeAurelia herfst Herfstaster KleineVos overwinterend trekvlinders winter