Doe mee

Op vrijdag 3 en zaterdag 4 september 2021 wordt overal in Nederland naar nachtvlinders gekeken.

NaNaNa 2021

Begin september zijn er volop mooie soorten te zien zoals de essengouduil, goudgele boorder en de lieveling. In onderstaande tabel enkele soorten die begin september hun vliegpiek (horen) te hebben. Hier zitten enkele zeer zeldzame soorten bij, zoals het blauw weeskind die de laatste jaren steeds vaker wordt waargenomen. Sommige zijn trekvlinders, maar een deel zal zich hier ook voortplanten. Een andere mooie trekvlinder waar we, vooral langs de kust, met de juiste wind kans op maken is de roodstreepspanner. Ook voor de binnenlandse zandgronden is er kans op mooie soorten zoals de late heide-uil of de roestuil.

Ga zelf nachtvlinders kijken

Wilt u mee op een bestaande excursie? Kijk dan op onderstaande kaart waar in de buurt (openbare) excursies worden aangeboden. Kijk goed naar de datum van de excursie en of opgeven verplicht is.

Helaas is de excursie in Ter Borg geannuleerd.

Wilt u zelf een excursie organiseren? Dat kan via het tabblad aanmelden.

Op nachtvlinderexcursie: leuk voor alle leeftijden

Wat gaan we doen?

Bekijk de nachtvlinders in uw eigen achtertuin en geef uw waarnemingen door.

Lees hier wat u daarvoor nodig hebt.

Deel de vlinders die je ziet meteen op de sociale media met hashtag #NaNaNa. Zo kunnen we toch een beetje samen nachtvlinderen en kan iedereen zien wat voor mooie en bijzondere nachtvlinders er worden waargenomen.

Nachtvlinderverwachting

Nationale Nachtvlindernacht