Biologische bloembollen

Bollen waar je blij van wordt!

Kies voor biologische bloembollen of -knollen. Gezond voor insecten. Kies voor biologische bloembollen of -knollen. Gezond voor insecten.

Biologische bloembollen en -knollen zijn gegarandeerd vrij van chemische middelen. Dat betekent dat ze gezond zijn voor insecten die de bloemen als voedsel gebruiken. De teelt is 100% natuurlijk: in een gezonde bodem, met respect voor mens, plant, dier en milieu.

Voordelen van biologische bloembollen

• Geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest;
  • Geen verspreiding van ongewenste stoffen in het milieu;
  • Geen opname van bestrijdingsmiddelen door vlinders;
  • Planten groeien gezonder en natuurlijker;
  • Zuinig met schaarse grondstoffen zoals energie en mineralen;
  • Veel aandacht voor de teelt met regelmatige en nauwkeurige plantcontroles.

De Vlinderstichting werkt samen met Vivara en Huiberts Bloembollen. Zo kan iedereen biologische bloembollen in huis halen!

Assortiment Vivara bekijken

Waarom biologische bollen?

Alle bloembollen van Huiberts zijn biologisch Alle bloembollen van Huiberts zijn biologisch

Voor de verkoop van biologische bloembollen werkt De Vlinderstichting samen met Huiberts Bloembollen. Huiberts teelt al jaren bloembollen. Met de jaren werd steeds duidelijker dat niet alle ziektes en plagen met chemische middelen bestreden konnen worden. En daarom vond Huiberts het tijd voor een andere kijk op de bollenteelt. "We zijn ervan overtuigd dat er een betere weg is naar gezonde kwaliteitsproducten. Met de natuur samenwerken in plaats van de natuur bestrijden. Daarom stapten wij over naar de biologische teelt."

Inmiddels hoort Huiberts tot een van de weinige volledig biologische bollentelers in Nederland. En dat werd beloond: in 2015 won Huiberts de Gouden Roerdomp. Deze prijs wordt uitgereikt door de Provincie Noord Holland en gaat naar het meest innovatieve bedrijf dat werkt aan biodiversiteit. En in 2023 wonnen ze de publieksprijs agrarisch ondernemer van het jaar.

Gecertificeerde bloembollen

Biologische bollen van Huiberts hebben het Skal-keurmerk Biologische bollen van Huiberts hebben het Skal-keurmerk

Alle biologische bloembollen van Huiberts zijn Skal-gecertificeerd. Een biologische bloembol mag deze naam alleen dragen als het productieproces aan wettelijke voorschriften voldoet. Biologische bloembollen worden gecontroleerd door Skal Biocontrole. De Europese overheid bepaalt de regels, de gecertificeerde bio-ondernemers leven deze na en Skal Biocontrole controleert hierop in opdracht van het Ministerie van Europese Zaken. Zo kun je er van op aan dat biologische bloembollen ook écht biologisch zijn.

Biologische bloembollen bestellen

"We zijn ervan overtuigd dat er een betere weg is naar gezonde kwaliteitsproducten. Met de natuur samenwerken in plaats van de natuur bestrijden."

Bestellen

Bloeiende akkerranden

Win-win

Behalve de biologische teelt, zet Huiberts zich ook op andere manieren in voor biodiversiteit. Langs een groot deel van de percelen zijn bloeiende akkerranden gezaaid. In de zomer, als de bolbloemen niet meer bloeien, bloeit dit bloemenmengsel. Nectar en stuifmeel uit de bloemen zijn een belangrijke voedselbron voor bijen en andere insecten. Een genot voor mens en insect. De bloeiende akkerranden zijn de plek waar natuurlijk vijanden van bladluizen zich kunnen ontwikkelen. En die helpen weer bij het gezond houden van de bolgewassen. Een win-win-situatie!

Biologisch: beter voor mens én dier

Gezond bodemleven

Voor een gezond bodemleven is het belangrijk dat er planten groeien. De kweker zaait het land na de oogst van de bollen daarom in met een mengsel van verschillende planten. Deze planten geven via hun wortels stoffen aan de bodem af. Deze stoffen dien als voedsel voor het microleven in de grond, en zo ontstaat een samenwerking tussen goede schimmels en planten.

Tijdens de gehele winterperiode geeft de groenbemester voedende en beschermende stoffen af aan de hele wortelzone, en deze geeft ze weer door aan de bloembollen. Zo hebben de bollen een goede start voor het komende groeiseizoen. En bijkomend voordeel is dat de groenbemester een dekentje tegen de vorst vormt. Deze manier van werken scheelt 3 werkgangen met de trekker, hetgeen weer een grote besparing aan dieselolie geeft. Beter voor de bodem en het milieu.

Bloembollen bestellen