Argusvlinder

Beschermingsplan

Deze sterke afname is voor De Vlinderstichting reden om een soortbeschermingsplan argusvlinder op te stellen. Hierin brengen we alle bestaande kennis over de soort samen, om zo te achterhalen wat mogelijke oorzaken van de afname in ons land zijn. Ook ontwikkelen we beheermaatregelen die positief uitwerken voor de argusvlinder. En identificeren we kennisleemten over deze mooie vlindersoort.

Download het beschermingplan

Telweekend: 25-28 mei 2017

De argusvlinder was lange tijd een algemene vlindersoort in Nederland. Maar sinds het midden van de jaren 1990 gaat het niet zo goed. De laatste 25 jaar is de stand van de argusvlinder in ons land met maar liefst 98% gekelderd, zo weten we uit het meetnet dagvlinders. Daarom houden De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor de 4e keer het Telweekend Argusvlinder. Overal in het land brengen we in kaart of de argusvlinder nog aanwezig is. De resultaten gebruiken we voor de bescherming.

Hoe kunt u meedoen?

1. Bezoek een kilometerhok, bijvoorbeeld bij u in de buurt.
  2. Tel een uur lang in dit kilometerhok
  3. Bezoek alleen openbaar toegankelijk terrein
  4. Tel alle mannetjes en vrouwtjes argusvlinder die u ziet
  5. Geef uw waarnemingen door.

Het tellen van meerdere kilometerhokken juichen wij van harte toe!

Waar kan ik argusvlinders vinden?

De argusvlinder houdt van warme, open graslanden met veel variatie in vegetatiehoogte. Er moet beschutting aanwezig zijn en ook warme plekken om op te warmen. Dat zijn stukken open grond, molshopen, muurtjes, stenen trappen, houten hekken en dergelijke. In de rechterkolom staat een serie foto’s met typisch leefgebied van de argusvlinder. Zoek naar dergelijke plekken in uw kilometerhok.

Waarnemingen doorgeven

Het digitale argusvlindertelformulier kunt u hier invullen.

Waarnemingen doorgeven

Veelgestelde vragen

Voor het vinden van een geschikte tellocatie bij u in de buurt kunt u contact opnemen met De Vlinderstichting. Wij helpen u bij het kiezen van een geschikt kilometerhok.

In Nederland wordt gewerkt met een grid van vierkante kilometers. Zo'n vierkante kilometer wordt een kilometerhok genoemd. U kunt deze indeling terugvinden in de topografische atlas. De atlas kunt u gratis bij ons aanvragen (zolang de voorraad strekt).

Daarvoor kunt u de zoekkaart argusvlinder downloaden. Dat is een handig hulpmiddel bij de telling.

Het verschil tussen man en vrouw argusvlinder wordt uitgelegd in de zoekkaart. In het veld zijn de verschillen goed zichtbaar. Het is echter geen probleem wanneer u bij de telling alleen een totaal aantal argusvlinders doorgeeft.

Wanneer u de resultaten van uw telling hebt ingevoerd op het telformulier, bent u niet verplicht de waarnemingen ook nog in Telmee of waarneming.nl in te voeren. Echter, de exacte locatie waar u een argusvlinder hebt gezien, levert ons gedetailleerdere informatie op. Daarom waarderen wij het erg wanneer u de exacte plekken van uw argusvlinderwaarneming ook doorgeeft via Telmee of waarneming.nl.

Daarmee krijgen wij een beter beeld van de huidige verspreiding van de argusvlinder in Nederland. Dat helpt ons om de argusvlinder beter en gerichter te beschermen. Met uw deelname aan het telweekend draagt u dus bij aan de bescherming van de argusvlinder.

Jazeker. Vult u dan op het telformulier aan het einde uw e-mailadres in. Of houd de website van De Vlinderstichting goed in de gaten.