Route uitzetten

Inleiding

Een route uitzetten kan bijna iedereen. Als u het echt niet durft kunnen we inplannen dat we langskomen. Maar neem deze pagina vooral eerst rustig door en bekijk de filmpjes. Als u nog vragen hebt, schroom dan niet om ze te stellen via meetnet@vlinderstichting.nl

1. Eerst vertellen we u hoe u kunt kiezen waar u de route wilt lopen, en wat daarbij belangrijk is. Als u daarover al contact met de coördinator hebt gehad, kunt u dit hoofdstukje overslaan. Als u twijfelt kunt u altijd contact opnemen met ons.
  2. Dan vertellen we u puntsgewijs hoe u zelf de route kunt uitzetten.
  3. Vervolgens vertellen we u ook nog wat over het tellen, dan hebt u alle informatie bij elkaar.
  4. Verder vindt u op deze pagina handige links naar apps, handleidingen en dergelijke.

Een route kiezen - vlinders en libellen

• Een plek kiezen voor een route kunt u het beste zelf doen. Wij kennen het gebied lang niet zo goed als u. Wel kunnen we tips geven als u het echt niet weet. En u kunt altijd mailen om te vragen of er toevallig een bestaande route bij u in de buurt is die niet meer geteld wordt, en die u kunt overnemen!
  • Een route is het meest waardevol als deze langere tijd en vaak kan worden geteld. Zorg daarom voor een plek die gedurende het hele seizoen makkelijk te lopen en te bereiken is en waarnaar de reisafstand niet te groot is, bijvoorbeeld dicht bij huis of werk.
  • Een route met weinig soorten is net zo waardevol als een route met veel soorten. Ook nul-waarnemingen zijn belangrijk en vertellen ons iets.
  • In een natuurgebied tellen? Neem contact op met de beheerder als u van het pad af moet. Via de verspreidingsatlas kunt u de beheerder zoeken. Mocht dat niet lukken, vraag het dan aan ons.
  • Kies bij voorkeur een route waarbij u niet teveel terug hoeft te wandelen zodat u er minder tijd mee kwijt bent. Het kan dan handig zijn om een rondje te lopen. Het gaat er om dat het voor u prettig is en laagdrempelig om te tellen, zodat het daardoor gedurende langere tijd is vol te houden.
  • U mag ook een recht stuk tellen, dan kunt u hem als u wilt heen tellen en terug nog een keer. Dit zijn dan twee aparte tellingen. Met deze informatie kan De Vlinderstichting op termijn de trefkans van een soort berekenen.
  • Als u een libellen- en vlinderroute wilt lopen, kunt ook de ene route heen en bijvoorbeeld parallel daaraan de andere route terug tellen. Let op dat u bij een vlinderroute 2,5 meter links en rechts telt en bij een libellenroute alleen boven 2 meter oever en boven water en dus maar naar één kant kijkt. Het valt dus niet zomaar te combineren.
  • Kies een locatie met zoveel mogelijk zon. Lukt dat niet, kies dan een plek waar op een dag een groot aantal uren de zon staat en tel dan alleen gedurende dat deel van de dag.

Kijk hier hoe u een route kunt uitzetten

Hieronder leggen we in een tweetal filmpjes uit hoe uzelf een libellen- en/of vlinderroute kunt uitzetten. In het filmpje spreekt José over een app. Dat is bijvoorbeeld TopoGPS, TrackKit, maar er zijn er vast wel meer. Een link naar TopoGPS en een handleiding TopoGPS staat onderaan deze pagina.

Vlinderroute uitzetten

Libellenroute uitzetten

Een route uitzetten (zie ook de filmpjes)

Meenemen: mobiele telefoon/ tablet OF blocnote, schrijfgerei en fototoestel; opvallend touw en schaar, punaises.

• Een route ligt in één bepaalde biotoop, dus bijv. halfnatuurlijkgrasland, agrarisch, bosrand, beek of poel. Een andere biotoop betekent een nieuwe route.
  • Een route is 50 tot 1000 meter lang. Een minimale lengte van 300 meter heeft de voorkeur. In uitzonderlijke gevallen kan dit korter zijn. Bijvoorbeeld bij het tellen van libellen bij een poel of een kleine vijver die wel de moeite waard is om te tellen. In dit geval wordt het een kleine route, ook al is dit niet 50 meter.
  • Een route bestaat uit secties van 50 meter. Deze kunnen worden gemeten met een app als TopoGPS of TrackKit (zie onderaan deze pagina). U kunt ook 50 grote of 60 kleine passen zetten. Het maximum aantal secties per route is 20.
  • Het beschrijven van de secties van de routes kan als volgt. Het begin- en eindpunt meet u in met de gps. Deze punten worden net als de secties beschreven. Bijvoorbeeld: begin water, bij bruggetje, haaks op een mast in de verte, haaks op een bepaalde boom of de zoveelste boom vanaf het begin, daar kunt u creatief in zijn. Als het maar een duidelijk herkenbaar punt is dat het liefst ook langere tijd aanwezig is. Dus niet een dode boom die op kiepen staat ;-). Soms kan zo'n beschrijving lastig zijn. Als u bijvoorbeeld een stuk hebt van 100 meter en u tijdens het lopen duidelijk het begin en eindpunt in zicht hebt, kunt u het midden ook ongeveer schatten op het moment dat u daar telt. Het maakt dan niet uit of u de ene keer een paar meter verder staat dan de andere keer. Belangrijkste is dat de afstand tussen begin- en eindpunt wel in aantal meters klopt. U kunt ook kiezen voor piketpaaltjes of punaises, maar dat is niet altijd wenselijk omdat dit soms makkelijk verdwijnt.
  • Libellen: Let op, een libellenroute ligt direct langs het water en wordt over 2 meter oever en ca 5 meter water geteld (indien aanwezig), zie ook de route tellen pagina. Het liefst is het een plek waar u ook makkelijk over het water kunt kijken. Mocht dat echt niet lukken en er is teveel riet, dan zou het fijn zijn als u her en der kunt insteken, zodat u uitkijkplekjes creëert en alsnog over het water kunt kijken.

Wat we na het uitzetten van de route graag van u ontvangen

1. Kaart waarop de route is ingetekend en/of gps-track van de looproute. Het mag ook een foto zijn van een kaart met de ingetekende route.
  2. Een paar kenmerkende foto's van de route, om ons een idee te geven door wat voor biotoop deze loopt.
  3. Liefst ook: beschrijving van herkenningspunten van de route (per sectie). Zie hier een voorbeeld van routebeschrijving en kaart
  4. Foto's van begin- en eindpunt van elke sectie (mag ook in de beschrijving, zie link hierboven)
  5. Suggestie voor een routenaam.
  6. Persoonlijke gegevens van de teller.
  7. Indien geen gpx of kml bestand aanwezig is kunnen coördinaten van het beginpunt nog handig zijn.

Overig

Nadat we de informatie en foto's van u hebben ontvangen, zullen wij de route invoeren in ons systeem. Eventueel kunnen we voor u uw beschrijving printen en plastificeren. Elke route krijgt een uniek nummer met naam. Mocht u een suggestie hebben voor een naam, dan horen we dat graag.

U krijgt bij ons een inlogaccount, zodat u via een website online kunt invoeren of via een invoerapp direct in het veld. Er kunnen meerdere tellers worden gekoppeld aan een route. Dat betekent: als 'Piet' de route telt en hij de gegevens invoert, 'Ineke' mee kan kijken met wat 'Piet' heeft ingevoerd. Daarnaast kan 'Ineke' ook een keer tellen en die gegevens invoeren, waardoor 'Piet' dat op zijn beurt weer ziet. Op deze manier zou bijvoorbeeld ook een terreineigenaar gekoppeld kunnen worden aan uw account om mee te kijken.

Elk jaar krijgt u een jaarverslag toegestuurd, met daarin onder andere de trendgrafieken van de soorten voor heel Nederland.

Telplot uitzetten

Hoe je een telplot uitzet voor gentiaanblauwtje, grote vuurvlinder of sleedoornpage vind je hier.