Vlindertuinen

De Vlinderstichting heeft 100 verschillende vlindertuinen aangelegd bij zorginstellingen in heel Nederland. Bewoners kunnen hier genieten van natuur vlak bij huis. Er werd samengewerkt met scholen uit de beurt, zodat de kinderen les kunnen krijgen in de tuin en in contact komen met de bewoners van de instellingen.

Het VSB Fonds en De Vlinderstichting ontwikkelden samen dit idee. Bij 100 zorginstellingen, zoals verzorging- en verpleeghuizen en tehuizen voor (verstandelijk) gehandicapten zijn vlindertuinen aangelegd. Voor de bewoners van de instellingen betekent deze tuin een verfraaiing van de omgeving. De tuin is ookeen toevluchtsoord voor vlinders. En er zijn kinderen uit de omgeving betrokken, om zo de integratie tussen de bewoners en omwonenden te stimuleren. De school ontvangt lesmateriaal, waardoor de tuin tevens een educatieve functie krijgt.

Het project is gefinancierd door het VSB Fonds en uitgevoerd door De Vlinderstichting. Het ontwerp is gemaakt door Tuinbureau Liesbeth ten Hallers, de tuinen zijn aangelegd door BTL Uitvoering.