Oktober | Friesland

Icoonsoorten verdwijnen uit Friesland

We zijn te gast bij recreatiefbedrijf d’Elf Ieken in Elsoo Friesland, op deze druilerige woensdagmiddag eind oktober. Het weer past goed bij ons programma. Want vandaag staat in het teken van twee bijzondere laagveeninsecten die dreigen te verdwijnen uit deze provincie. De grote vuurvlinder en groene glazenmaker, beide iconische soorten voor het laagveen. Projectleider Henk de Vries (De Vlinderstichting) vertelt over verschillende bedreigingen die maken dat deze en andere Friese laagveensoorten onder druk staan. Dit gebeurt stapsgewijs omdat laagveen nooit stabiel is, maar zich steeds ontwikkelt afhankelijk van omstandigheden zoals beheer en klimaat. Aanpassingen in het waterbeheer vormen de sleutel voor het behoud van deze twee laagveensoorten. Meer weten over de dalende trends van deze soorten? Lees er meer over via: klik hier.

Rietsnijden en maaimachines
Vanuit de soorten gaan we door naar het landschap. Henk Ruiter, een actieve vrijwilliger in Friesland, vertelt over het rietsnijden van vroeger. Zijn vader was een echte rietman. Zijn opa heeft in de turf gewerkt en sneed ook riet. Een verhaal over het vervenen van de Rottige Meente en de Weeribben. Vroeger en nu.

Riet snijden was al zwaar en koud werk maar vanuit de punter (schip) ging het nog moeilijker en omdat het onder water afgesneden werd, was alles kletsnat.  Al het rietwerk werd betaald per bos, dus stukwerk, in feite werkte de rietsnijder altijd als zzp’er. Als er niet gewerkt kon worden om wat voor reden dan ook, had men ook geen geld. Er werd dan soms gewoon hongergeleden.” - Henk Ruiter

Henk Ruiter heeft zich meer dan twintig jaar ingezet als vrijwilliger voor de grote vuurvlinder en werd deze middag in het zonnetje gezet voor zijn jarenlange inzet.

Een onmisbare schakel in het ecosysteem
De middag werd afgesloten met een presentatie door Jeltje Stam van Cruydt-Hoeck. Cruydt-Hoeck is kweker en leverancier van inheemse wildeplantenzaden en ecologisch passende bloemenweidemengsels. Een verhaal over het belang van autochtone herkomst van zaadmengsels stond centraal. En dat insecten een onmisbare schakel in het ecosysteem zijn: hoe groter de biodiversiteit, hoe stabieler het systeem. Aansluitend nam Jeltje ons mee naar de kwekerij voor een rondleiding. We zien het proces van A tot Z, wat er allemaal bij komt kijken en hoe secuur ze te werk gaan om de beste kwaliteit te waarborgen. Wist je dat er een speciaal plantenpakket is samengesteld in samenwerking met De Vlinderstichting? Ga naar Vlinderhoeckje voor meer informatie.

Bekijk een compilatie van de dag via onderstaande video:

Rietsnijden

Download het persoonlijke verhaal over rietsnijden van vrijwilliger Henk Ruiter hier:
Rietsnijden - Vroeger en het beheer nu | Henk Ruiter