September | Noord-Holland

September | Libellen in Noord-Holland

Zuidelijke Keizerlibel - Christophe Brochard Zuidelijke Keizerlibel - Christophe Brochard

Maandag 25 september werden wij flink verrast toen de locatie, Gasterij Leyduin in Vogelenzang, niet wist van onze komst. Wat bleek; we hadden al die tijd geen contact gehad met de gasterij maar met Huis Leyduin, gelukkig op steenworp afstand. Het voelde als een gratis ‘upgrade’ voor onze jubileumactiviteit en pakte uiteindelijk heel goed uit. Veel van de deelnemers kennen het gebouw doordat ze hier regelmatig wandelen, maar binnen waren ze nog niet eerder geweest. Een prachtige plek voor een presentatie met volle zaal. Roy van Grunsven vertelde over de vlinder- en libellenfauna van deze provincie.

Duingebied
De duinen van Noord-Holland zijn belangrijk voor dagvlinders. Dit zijn ze van oudsher al maar ze zijn alleen maar belangrijker geworden. Stikstofdepositie zorgt voor verruiging van graslanden waar vlinders leven en voor veranderingen in de bodem en samenstelling van de waardplanten. De duinen hebben door hun ligging en de overwegend westelijke wind relatief weinig stikstofdepositie, daarnaast hebben ze kalkhoudend zand en dynamiek. Dit zorgt ervoor dat de vlinders hier minder last van de stikstofdepositie hebben dan in het binnenland. Een aantal tellers werden ter plekke in het zonnetje gezet. Onder andere Lucien Knol, een enthousiaste boswachter, die al sinds 1999 telt bij het Zwanewater en Pettemerduinen. In totaal bijna 11000 insecten geteld.

Op excursie en knippen
Aansluitend was er de keuze: met Roy mee op pad voor een libellenexcursie in het gebied of aansluiten bij de workshop Papierknipkunst met Anke Doornekamp. Er was voldoende animo: ‘Als ik eerst mee ga met de excursie, kan ik daar dan iets eerder weg zodat ik alsnog kan knippen?’. En zo gingen we met de groep op libellenexcursie en kwamen we terug met een iets kleiner aantal. Mooie gesprekken tussen de natuurliefhebbers. En ondanks een redelijk bewolkte middag hebben we aardig wat libellen kunnen zien, een enkele vlinder en heel veel rietcicaden met een groene glanzende kleur (de vrouwtjes nóg mooier met een opvallend blauwglanzende kleur).

Bekijk hier onder de compilatievideo:

Activiteiten

De jubileumactiviteiten worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Jaap Zeelenfonds en het Meester Prikkebeen Fonds, twee fondsen op naam van het Prins Bernhard Cultuurfonds.