Juni | Zeeland

Boeren en vlinders
We gingen vroeg op pad, op 28 juni, want we hadden een lange reis voor de boeg. Voor onze jubileumactiviteit in Zeeland waren we namelijk te gast bij Familie Dees op de camping De Stropielekker in Zaamslag. Buurman Harm van Hoeve is akkerbouwer en sinds 2019 deelnemer van BIMAG (Boeren Insecten Monitoring Agrarisch Gebied). Vlindervlucht bood ons een mooie gelegenheid om een bezoek te brengen aan Zeeuws-Vlaanderen. Bij de ontvangst werden we verrast: Joop de Bakker overhandigde ons een cadeau namens de lokale Vlinderwerkgroep voor ons 40-jarig bestaan. Het boek ‘Nachtvlinderonderzoek’  waarin de resultaten van het nachtvlinderonderzoek in de bossen van het waterwingebied van Clinge en St. Jansteen beschreven staat.

Jeroen van der Brugge vertelde tijdens zijn presentatie over BIMAG. Een project waar we sinds 2019 aan werken samen met LTO Noord en BoerenNatuur. Binnen dit project hebben de afgelopen vier jaar 115 enthousiaste agrariërs nacht- en dagvlinders geteld op hun boerenbedrijf. Zij verzamelen hiermee belangrijke informatie over de vlinderstand op het platteland. De komende vijf jaar wordt BIMAG voortgezet en willen we elk jaar met 150 agrarische bedrijven vlinders monitoren. Zoals bij elke jubileumactiviteit was het ook hier tijd om een aantal vrijwilligers in het zonnetje te zetten: Jolanda Vermeer, Joop de Bakker, Huub van Iwaarden en Harm van Hoeve zelf.

Harm is namelijk één van onze BIMAG-deelnemers. Hij telt al sinds 2019. Aansluitend aan de presentatie hebben we locaties bezocht waar hij zijn LedEmmers plaatst voor het BIMAG-project. Op de lijst met waarnemingen op zijn bedrijf prijken de namen van bijzondere nachtvlinders als prachtpurperuiltje, variabele w-uil, geelvleugeluil en lindeherculesje. Ter illustratie van de natuurmaatregelen die hij neemt op zijn bedrijf bezochten we een kruidenrijke akkerrand, waar we de rups van de koninginnenpage aantroffen. “Ik blijf het de komende vijf jaren doen, want het is veel te leuk. En het is een beetje verslavend.” – Harm van Hoeve. Klik voor een interview van Omroep Zeeland met Harm van Hoeve hier.

Ik blijf het de komende vijf jaren doen, want het is veel te leuk. En het is een beetje verslavend. - Harm van Hoeve

Kinderen (en volwassenen) gingen creatief aan de slag tijdens een workshop Vlinders uit papier knippen, onder begeleiding van Anke Doornekamp van de Nederlandse Vereniging van Papierknipkunst. Amber van Amsterdam verzorgde een Kids vlinderjacht en legde de cyclus van vlinders uit aan de hand van koolwitjes eitjes, rupsen en poppen. Alle bezoekers kregen een zonnehoedplant cadeau (Garden & Dreams uit Goes), want in de maand juni waren we écht jarig.

Terugblik jubileumactiviteit Zeeland op woensdag 28 juni 2023.

Prachtbeer Prachtbeer

Boeren tellen vlinders & een kidsprogramma

Datum: Woensdag 28 juni
Tijdstip: 13:30 uur
Locatie: Camping De Stropielekker, Axelsestraat 120, 4543 RN Zaamslag

Voor wie naar Zaamslag komt hebben we een leuk cadeau deze dag, want in de maand juni zijn we officieel 40 jaar! Neem de kids mee; we hebben ook activiteiten voor kinderen (scroll naar beneden).

13:30 Inloop & welkomstwoord
Koffie & Thee

14:00 Presentatie project BIMAG (Jeroen van der Brugge, De Vlinderstichting)
Sinds 2019 werken LTO Noord, BoerenNatuur en De Vlinderstichting samen binnen het project Boeren Insecten Monitoring Agrarisch Gebied (BIMAG). Binnen het project hebben de afgelopen vier jaar 115 enthousiaste agrariërs nacht- en dagvlinders geteld op hun boerenbedrijf. Zij verzamelden hiermee belangrijke informatie over de vlinderstand op het platteland. De komende vijf jaar wordt BIMAG voortgezet en willen we elk jaar met 150 agrarische bedrijven vlinders monitoren.

14:45 Het erf op
Harm van Hoeve geeft een inkijkje op een boerenbedrijf en hoe hij de monitoring toepast. Het erf sluit aan bij een ANLB gebied. Het ANLb (agrarisch natuur- en landschapsbeheer) ondersteunt het beheer van natuurgebieden en verbindt de natuurgebieden met elkaar.

KIDS programma
13:30-16:00 uur Workshop Papierknippen
Doe mee met vlinders en insecten uit papier knippen! Een gratis workshop met Anke Doornekamp van de Nederlandse Vereniging van Papierknipkunst. Wil je liever kleuren? Dan ligt er een mooie kleurplaat voor je klaar. Deze activiteit is voor jong en oud(er). Papa, mama, opa, oma, andere bezoekers: iedereen is welkom! De allerkleinsten hebben hier wellicht wat hulp van een ouder/verzorger nodig.

15:00 Op vlinderjacht!
Ga mee op vlinderjacht. Welke vlinders gaan we deze middag samen vinden? En kunnen we ze ook herkennen? Weet jij hoe een vlinder begint, is dat als rups of een eitje of...? Iedereen krijgt een vlinderherkenningskaartje mee naar huis. Als er genoeg tijd is gaan we ook nog luisteren naar een ontzettend leuk boek over RUPSEN.

16:00 Einde

Activiteiten

De jubileumactiviteiten worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Jaap Zeelenfonds en het Meester Prikkebeen Fonds, twee fondsen op naam van het Prins Bernhard Cultuurfonds.